Top-5 GTI’s

  • Piette François
  • 04 februari 2013

We zijn er dol op! Ze zijn klein en praktisch maar verduiveld snel. Ze kunnen zowel een oude oven  verhuizen als hun plan trekken op circuit. We hebben het over de GTI’s.

Bestek

We stelden een aantal specifieke eisen aan onze selectie. Het moesten wagens zijn die nauw aanleunen bij de originele definitie van een GTI: een lengte van maximaal vier meter, voorwielaandrijving, een achterklep, een benzinemotor met injectie, een vermogen van 100 tot 136 pk (je moet hem nog verzekerd krijgen), een betaalbare prijs en gebaseerd op een veel voorkomend model.

1. Peugeot 205 GTI

Het duurde maar liefst negen jaar voor Peugeot eindelijk reageerde op het fenomeen van de Golf GTI. Maar het antwoord was geweldig: met de 205 GTI reed Peugeot direct door de grote poort binnen in de wereld van de sportievelingen. Een buitengewoon en speels onderstel, een wilde motor, aangepaste remmen, een verzorgde presentatie (behalve de kwaliteit van de plastics): de sportieveling uit Sochaux boorde zijn Duitse rivaal de grond in. Het vermogen varieerde van 105 tot 130 pk. Onze hartendief? De 1.6 met PTS-kit, goed voor 125 pk.

2. Renault Twingo RS

Een sportieve Twingo? Het leek ondenkbaar voor het eerste model, maar niet bij de tweede generatie. De Twingo RS is een buitengewone bolide die perfect bruikbaar is, wat niet meer kan gezegd worden van de grotere Clio en Mégane RS, die iets te krachtig zijn voor dagelijks gebruik op de openbare weg. We houden van deze auto door zijn 133 paarden die zich laten horen tot bijna 7.000 tr/min, het precieze en levendige weggedrag (zelfs extreem met het Cup-onderstel) en de remmen ontworpen om zwaar op de proef te stellen.

3. Suzuki Swift Sport

Sinds de derde generatie bestaat de Swift in een nieuwe gedaante, de Sport-versie. Het is wellicht de beste, want hij is levendiger en radicaler dan het model dat momenteel bij de dealers staat. Zijn 1.6 benzinemotor levert 125 pk bij 6.800 tr/min en wordt gekoppeld aan een zeer korte vijfversnellingsbak, die de motor hoge toeren laat draaien op de autosnelweg. Maar als je de grote wegen verlaat en op de secundaire wegen rijdt, komt het ware temperament van de Swift Sport naar boven. Deze auto moet je zeker één keer in je leven getest hebben. Liefhebbers van tegensturen zullen met plezier hun rechtervoet van het pedaal lichten in de bochten.  

4. VW Golf I GTI 110

Met de Golf GTI is alles begonnen. Hij is op zich al een legende. Het concept werd in 1976 gepresenteerd en kende onmiddellijk succes. De Golf GTI voelt zich net zo op zijn gemak in chique buurten als in de bergen en wijdt een nieuw type praktische en dynamische auto in. Vandaag genieten we nog altijd van zijn betrouwbare motor met 110 duidelijk aanwezige paarden, van zijn pluimgewicht en van zijn verzorgd voorkomen. De bekleding met ruitjesmotief en de schakelpookknop in de vorm van een golfbal zijn kitscherige details. Kleine bedenking: waar zijn de remmen gebleven?

5. Abarth 500

De mythe herleeft. Het sportieve merk van Fiat werd opnieuw gelanceerd en in deze ‘schorpioenenversie’ wordt de kleine 500 nog aantrekkelijker. Een leuke machine met een hevig klinkende viercilinder turbomotor met 136 pk. De Abarth 500 is gemakkelijk bruikbaar, zeer trendy qua stijl, mooi aangekleed en uitgerust met een koppelrijke motor vanaf de laagste toeren. De Abarth 500 doet je glimlachen, zelfs als hij stilstaat. We verwijten hem alleen een gebrek aan stabiliteit bij hevig remmen, een ESP dat je niet kunt uitschakelen (zonde voor een sportwagen) en een ophanging die even droog is als een brood dat al twee weken op de plank ligt. 

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km