Top 5 van onze favoriete Honda’s!

Met een nieuwe, dynamischere Civic in de pijplijn, de huidige Type R die bij de snelsten in zijn segment is en een reïncarnatie van de NSX voor de liefhebbers wakkert de vlam bij Honda terug aan. En wat zijn de modellen uit het verleden die de vlam bij diezelfde liefhebbers aanstak? Dit zijn onze vijf favoriete sportieve Honda’s.
  • Piette François
  • 13 oktober 2016

1. Honda NSX

De Honda NSX was vijftien jaar in productie (1990 – 2005) en er werden bijna 19.000 stuks van gemaakt. De NSX was het Japanse antwoord op de Porsche 911 en Ferrari 348 en werd ontwikkeld in samenwerking met Ayrton Senna. De sportwagen klopte zijn rivalen op vlak van pure efficiëntie! Naast de prestaties van zijn V6 van 294 pk en chassis met centrale motor, bouwde de Honda NSX een mooie reputatie op door zijn dagelijks gebruiksgemak en betrouwbaarheid.

2. Honda S2000

Nog een sportieveling met een lange carrière: tien jaar! Vanaf zijn lancering zette de Honda S2000 de markt al op zijn kop met zijn atmosferische vermogen met het hoogste specifieke vermogen! Zelfs Ferrari was geklopt. Zijn tweeliter viercilinder vond zijn 240 pk pas boven 8.000 tpm. Het huzarenstukje was erin geslaagd zijn een betrouwbaar model te ontwikkelen, ondanks die vooruitstrevende technologie.

3. Honda Integra Type R

Wanneer Honda beslist een sportieve variant van zijn Integra te ontwikkelen, levert het geen half werk: 1.8 VTEC van 190 pk bij 7.600 tpm, sperdifferentieel tussen de voorwielen en korte versnellingsbak voor snelle acceleraties. Dit blokje dynamiet leefde voor hoge toeren, wanneer hij begon te klinken als een racewagen.

4. Honda S800

In 1966 bracht Honda op onze markt een buitengewone coupé en cabriolet uit. In een tijd waar sportwagens vooral verouderde Engelse auto’s waren, antwoordde Honda met een minuscule auto (3,33 m) en al even minuscule viercilinder van 800 cc. De concurrentie lachte niet lang: het kleine blokje produceerde dankzij motorfietstechnieken 78 pk bij 8.000 tpm! Voor die tijd was dat science fiction.

5. Honda CR-X VTEC

In 1983 bouwde Honda op basis van zijn Civic een kleine 2+2-coupé. De lage CRX had een levendig weggedrag en kreeg op het laatste van zijn carrière een nieuwe VTEC-motor. De kleine 1.6 ontwikkelde 150 pk. Iets teveel voor de vooras, maar heel wat eigenaars vonden het pittige karakter van deze kleine auto geweldig.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km