Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Het salon van Genève is de hoogmis van de automobiel en één van de meest sympathieke autosalons. De paleizen lijken klein, maar de hoeveelheid nieuwigheid is verbluffend. We maken de balans op van de editie 2013.
Top
Ferdinand Piëch is een intrigerend persoon die de auto zeker vooruit heeft geholpen. Hij droomde van een auto met duizend pk, die kwam er in de vorm van de Bugatti Veyron. Meer bijdetijds was één van zijn andere projecten: een auto die maar 1 l/100 km verbruikt. En die is er nu ook. Toegegeven, hij kost waarschijnlijk buitensporig veel geld, maar deze XL1 mag gezien worden als een prototype dat tot op de gewone weg is geraakt. Deze pionier verdient ons respect.
Terwijl Frankfurt wat te groot wordt, is het salon van Genève één van de kleinste die we kennen. Dat heeft zo zijn voordelen. De stands zijn klein, waardoor de constructeurs zich moeten focussen op de nieuwigheden. Bovendien hoef je niet van het ene naar het andere paleis te hollen, je ziet alles in één oogopslag, wat het gemakkelijk maakt om modellen te vergelijken.
De massaconstructeurs zijn grote carnivoren die niet twijfelen om hun prooien met geldgebrek op te slokken. Toch bestaan er nog enkele kleine, artisanale en onafhankelijke autobouwers die verleidelijk, origineel of nostalgisch uit de hoek komen. Ze ontbreken niet in Genève. Hun stands zijn klein, maar ze stellen er hun nieuwste creaties voor, vaak met knappe techniek en avantgardistische ideeën.
Flop
We moeten al terug naar de jaren zeventig en tachtig met de Jarama en andere Jalpa’s om een Lamborghini te vinden met zo’n gekunsteld en weinig opwindend design. Een kwestie van smaak? Terwijl hij er verleidelijk uitziet op foto’s, is er geen sprake meer van enige charme als je hem in het echt onder ogen krijgt. Echt niet. De Veneno is gecompliceerd en niet sensueel, zeker geen droomauto zoals de LaFerrari.
Altijd triest om te zien hoe het begrip ‘persdag’ een andere invulling krijgt op een salon. Als je X of Y kent of genoeg centen op tafel legt, kun je het salon van Genève tijdens de persdag bezoeken. Met het gezin. En waarom niet de laatste persdossiers meegrijpen? Leuk voor de journalisten die gewoon hun werk proberen te doen. Ook leuk zijn de talrijke toeschouwers die kiekjes nemen van de babes, net voor jouw lens.
Genève is traditioneel dé afspraak van het jaar die je niet mag missen. Alle belangrijkste nieuwigheden in alle segmenten verdringen er elkaar. Dit jaar zakte die pudding in elkaar: op de affiche prijkten enkele supercars, maar grote mainstreamnieuwigheden ontbraken. Alleen enkele nicheproducten of afgeleiden van bestaande modellen werden in avant-première voorgesteld.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.