Toyota moet drie fabrieken stilleggen bij gebrek aan onderdelen

De gesloten grenzen tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk spelen iedereen parten.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 december 2020
  • Sector

De gezondheidscrisis die vandaag de wereld overspoelt heeft vele gevolgen. Door de ontdekking van een nieuwe variant van het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk heeft Frankrijk beslist om tijdelijk zijn grenzen met het eiland te sluiten. Dat verstoort de goede werking van een aantal bedrijven, ook in de autosector.

Montagelijnen stilgelegd

Dat is onder meer het geval voor de Franse fabriek van de Japanse constructeur Toyota in Onnaing, op een paar kilometer van de Belgische grens. De productie is er tijdelijk stilgelegd. Ook twee andere fabrieken van de groep zijn getroffen: “Gezien het onderdelentekort als gevolg van de transportvertragingen en de onzekerheden rond de duur van de grenssluiting voor logistieke activiteiten heeft Toyota Motor Europe, de Europese hoofdzetel van Toyota, beslist om over te gaan tot een gecontroleerde stopzetting van zijn productieactiviteiten in zijn Franse fabriek en zijn twee Britse fabrieken,” zo meldde de communicatiedienst van de Franse fabriek afgelopen maandag aan AFP.

Toyota bezit zeven fabrieken op het Oude Continent: een in Onnaing, in het departement Hauts-de-France (waar de Yaris en de Yaris Cross worden gebouwd), twee aan de overkant van het Kanaal (waar de Corolla, Corolla Break en motoren worden gemaakt), twee motorenfabrieken in Polen, een in de Tsjechische Republiek (Aygo en vanaf 2021 ook de Yaris) en een in het Turkse Sakarya (CH-R en Corolla Berline). Tot slot heeft het merk nog een site in Rusland waar de Camry en de RAV4 worden geassembleerd.

De productie zou op 28 december weer kunnen worden opgestart op voorwaarde dat het verkeer tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk weer op zijn normale tempo zou kunnen verlopen.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km