Toyota Rav4 : lifting

  • Piette François
  • 07 april 2009

 De Rav4 is een oude bekende die sedert 15 jaar over onze wegen rijdt. We kregen geregeld een facelift te zien waarbij hij zich weer op het voorplan wist te plaatsen van een erg betwist segment. Deze keer blijven de uitwendige veranderingen erg subtiel en werd er vooral onder de motorkap gesleuteld !
 

2 liter benzine
 

De benzinemotor krijgt de Toyota Optimal Drive -technologie mee. Door deze technologie zou het vermogen stijgen en het verbruik en de uitstoot dalen. Met zijn 158 pk is hij 5% krachtiger als de vorige versie terwijl hij toch 5% minder benzine verbruikt. Aan deze motor kan een manuele 6-bak of nog de nieuwe Multidrive S met continu variabele overbrenging gekoppeld worden. Toyota heeft 7 voorgeselecteerde standen geprogrammeerd die erg handig bleken tijdens het afremmen op de motor. Voor hen die niet zo dadelijk 4X4 willen rijden heeft Toyota een voorwielaangedreven versie voorzien waarbij het verbruik naar beneden gaat en de uitstoor tot 174 gr/km beperkt wordt.

D4-D
 

De 2.2 l diesel D4-D levert nu 150 pk terwijl ook het koppel tot 340 Nm steeg. In beide gevallen krijg je dus 10 % meer. De Japanners gaven nog geen verbruikscijfers vrij maar wisten toch al te vertellen dat de uitstoot 159 gr/km bedraagt, wat hem de beste in zijn categorie maakt. Bij de overbrenging kan je tussen twee versnellingsbakken kiezen: een manuele of een automatische 6-bak. Deze laatste beschikt over een sport en een manuele modus waarbij je met lepels achter het stuur kan schakelen.

Licht…
 

Het cosmetische werk kan je eerder als … licht bestempelen. Vooraan werden bumper, lichtunits, mistlichten en het radiatorrooster aangepast terwijl achteraan de lichten wat evolueerden. Vier nieuwe kleuren en nieuwe velgen verruimen de keuze en ook de uitrustingsfiche groeit wat aan met vooral wijzigingen voor de beter aangeklede versies. Zo krijgt het GPS-systeem een 6,5-duims scherm, kan je voortaan via een harde schijf en een server van je favoriete muziek genieten en krijgt de auto actieve hoofdsteunen mee. In optie komt er ook nog een multifunctioneel stuur bij.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km