Vergeten concept: Alfa Romeo 33… hybride

In 1988, tien jaar voor de Toyota Prius bij ons op de markt kwam, dachten sommige constructeurs al na over hybride aandrijving. Als er één merk is waar je dat niet van zou verwachten, dan is het wel Alfa Romeo.


  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 september 2020
  • Divers

In 1986 nam Fiat Alfa Romeo over. Ondanks het sterke merkimago had die constructeur namelijk zwaar afgezien tijdens de jaren ’70. De bedroevende bouwkwaliteit en een onoverwinnelijke Duitse armada hadden het Italiaanse bedrijf veel pijn gedaan. Toen Alfa tot de Fiat-groep toetrad, begon het dus met een rationaliseringsoperatie. Het bedrijf moest zo snel mogelijk weer winstgevend worden.

Vergeten concept: Alfa Romeo 33… hybride

Het dacht daarom na over diverse projecten: een grote, voorwielaangedreven berline op een Fiat-basis (dat werd de 164), maar ook een schone auto, bedoeld voor stadscentra, en dan meer in het bijzonder voor taxi’s. Zo kwam het dat de ingenieurs begonnen te werken aan een hybride aandrijflijn, die ze inplantten in een 33 break, die bij Alfa Romeo “Giardinetta” heet.

3 rijmodi

Technisch gezien waren zeer elegante oplossingen gekozen: de verbrandingsmotor was de beroemde 1.5-viercilinderboxer van 95 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Die laatste was met een tandriem verbonden met een elektromotor van 16 pk, geleverd door Ansaldo. De auto kon puur elektrisch, enkel op de verbrandingsmotor of met een combinatie van de twee rijden. De beloofde prestaties waren flatterend: tot 60 km/u in elektrische modus en een elektrisch bereik van 5 kilometer.

Vergeten concept: Alfa Romeo 33… hybride

Het project was dus heel gedetailleerd uitgewerkt, zeker omdat de auto in totaal maar 150 kilo zwaarder werd. Maar om onbekende redenen is het bij 6 prototypes gebleven…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km