Hyundai
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Op het salon van Detroit in 1995 verraste Ford vriend en vijand met de GT90. De spirituele opvolger van de GT40 moest de snelste en beste supercar van de jaren 90 worden, maar haalde uiteindelijk nooit het productiestadium.
“Dat kunnen we in Amerika beter”, dachten ze bij Ford toen ze Europese supercars als de Lamborghini Diablo, McLaren F1 en Jaguar XJ220 zagen. De Amerikanen hadden haast om zich te bewijzen: de ontwikkelingsfase van de GT90 nam welgeteld zes maanden in beslag.
De GT90 was een imposante verschijning: strak wit aan de buitenkant, felblauw binnenin. De monocoque bestond uit aluminium, de koetswerkpanelen waren gemaakt van koolstofvezel. De scherpe lijnen en geometrische vormen in het koetswerk waren de eerste toepassing van Fords “New Edge”-design uit de jaren 90. Later zou die filosofie het ontwerp bepalen van onder meer de eerste Ford Ka en Ford Focus.
Waarom de GT90 zo snel ontwikkeld kon worden? Ford had in die tijd Jaguar onder zijn vleugels, en bij Jaguar reed er op dat moment al een supercar rond: de XJ220. De Amerikanen maakten van die gelegenheid gebruik om hun GT90 te baseren op het chassis van de Jaguar. Ook de ophanging en versnellingsbak leende Ford bij de Britten.
Onder de motorkap: een zes liter grote V12. Diens basis bestond eigenlijk uit twee samengesmolten V8-motoren, waar elk nog eens twee cilinders van werden weggehaald. Dankzij de hulp van maar liefst vier turbo’s slaagden de ingenieurs erin om 730 pk uit het blok te puren. Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in een dikke 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u. Even snel als de Bugatti Veyron dus. Nog een opmerkelijk detail: naar het schijnt werd de uitlaat zo heet dat Ford keramische platen moest gebruiken om het omhullende koetswerk niet te doen smelten. Net als in de Space Shuttle…
De Ford GT90 debuteerde in allerlei videospelletjes uit die tijd, maar helaas nooit op de openbare weg: Ford zou eigenlijk nooit een productie hebben overwogen voor deze GT90. De spirituele opvolger van de GT40 volgde pas in 2004, met de Ford GT.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.