Vergeten concept: Renault Racoon

Deze mengeling tussen maanlander, terreinwagen en amfibievoertuig werd begin jaren 90 door Renault als conceptcar getoond. Origineel of… te origineel?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 maart 2018
  • Divers

Stijlstudies laten autoconstructeurs toe om futuristische maar mogelijke pistes te bewandelen voor hun productiemodellen enkele jaren later. Dat is niet altijd het geval. Bijna 30 jaar na de Renault Racoon, die in 1992 voor het eerst als render werd getoond en in 1993 op het salon van Genève, vinden we er tot op vandaag geen opvolger van.

Moderne technologie

Dat klopt tenminste visueel en technisch. Enkele destijds originele ideeën zien we vandaag af en toe wel opduiken bij moderne auto’s. Een head-updisplay op een doorzichtig plaatje bijvoorbeeld, een navigatiesysteem, telefoon of infraroodcamera.

Racoon

“Raccoon” is Engels voor wasbeer, een naam waarmee Renault wilde verwijzen naar het talent van dit dier om met zijn lange poten makkelijk in bomen te klimmen. Deze conceptcar had ook klimtalent, dankzij hydraulische cilinders waarmee je het koetswerk hoger kon leggen. Daarvoor bracht je de assen naar elkaar toe of duwde je ze van elkaar weg, zoals bij een schaar. Daarnaast kon deze Renault Racoon jetskigewijs over het water, tot een snelheid van vijf knopen (9 km/u).

Geen ruitenwisser

Ruitenwissers had hij echter niet: in plaats daarvan gebruikte de Fransman ultrasone technologie om waterdruppels van zijn grote voorruit te verdrijven. Die voorruit moest je trouwens wegschuiven om in te stappen in het interieur dat plaats bood aan drie passagiers (in 2+1-configuratie).

V6 biturbo

Technisch kreeg de Racoon een 3 liter grote V6 biturbo, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Daardoor haalde de 1.500 kilogram zware Renault een topsnelheid van 155 km/u.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km