Vergeten model: Alfa Romeo Montreal, warm en koud…

Eind jaren 60 was Alfa Romeo op zoek naar zijn tweede adem. De gewone modellen verkochten goed, maar een topversie ontbrak nog. Een model dat het merk zijn glans terug gaf? Dat werd de Montreal.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 maart 2018
  • Divers

In 1967 was Italiaans designer Marcello Gandini in dienst van Bertone, en toonde hij op de wereldtentoonstelling van Montreal een conceptcar op basis van een Alfa Romeo. Die kreeg de naam van de Canadese stad waar hij werd getoond. De indruk die dit prototype op het publiek naliet ging ook Alfa Romeo niet onopgemerkt voorbij: dat zocht een prestigemodel en Bertone reikte het hen op een dienblaadje aan.

Warm

De ontwikkeling duurde echter lang de Montreal verscheen pas in 1971 op het toneel. In de tussentijd was er goed en slecht nieuws: Alfa Romeo ruilde de klassieke viercilinder met dubbele nokkenassen van de conceptcar in voor de (aangepaste) motor van zijn race-33. Dat was een juweeltje: een aluminium V8 met vier bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 2,6 liter. Die produceerde 200 pk bij 6.500 tpm.

… en koud

Het slechte nieuws is dat Alfa niet voor een specifiek chassis koos. In plaats daarvan paste het de Montreal op een Giulia-chassis. Het koetswerk moest zich aan de afmetingen van het chassis aanpassen, maar de V8 werd gemonteerd op een chassis dat voorzien was op viercilinders. Op die manier haalde de Alfa 220 km/u en deed hij iets meer dan 7 seconden over de sprint naar 100 km/u. Stevige prestaties voor die tijd.

Vandaag

Tussen 1971 en 1977 werden er minder dan 4.000 exemplaren gebouwd. De Montreal is dus zeldzaam, maar niet onvindbaar. Zelfs op onze Belgische markt moet je een geschikt exemplaar kunnen vinden. Alleen is de waarde van de Montreal toegenomen: zo’n tien jaar geleden kostte hij nog € 25.000, vandaag betaal je afhankelijk van de staat € 50.000 tot € 90.000. De Montreal heeft specifieke aandacht nodig: roest is onvermijdbaar, de elektronica heeft een eigen wil en de injectie vereist ervaren handen en regelmatige aandacht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km