Vergeten modellen: Fiat 1300 en 1500, volledig uit het verkeer verdwenen bestsellers

Deze middenklassers kenden een groot succes in de jaren ’60: er zijn er bijna een miljoen van gebouwd. Ze lijken echter volledig uit het verkeer verdwenen en je komt ze nooit meer tegen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2020
  • Divers

Vergeten modellen: Fiat 1300 en 1500, volledig uit het verkeer verdwenen bestsellers

Aan het begin van de jaren 1960 gaapte een grote kloof tussen de kleine Fiat 1100 en de dikke berlines 1800 en 2100 met hun zescilinders. Fiat wou dus een moderne berline lanceren die kon voldoen aan de wensen van de groeiende en steeds meer veeleisende middenklasse. De Fiats 1300 en 1500 hadden lengte van iets meer dan 4 meter en een strakke en zeer moderne look voor hun tijd (lancering in 1961), maar ze stonden wel op een klassieke basis, met de motor voorin en achterwielaandrijving. Toch was er ook een modern ingrediënt: schijfremmen op de vooras.

Vergeten modellen: Fiat 1300 en 1500, volledig uit het verkeer verdwenen bestsellers

Op papier leek de technische fiche nogal braaf (60 pk voor de 1300, 73 pk voor de 1500), maar beide motoren bleken in de praktijk een Zuiders temperament te hebben, met een pittig karakter en een mooie, sportieve klank. Logischerwijze verkocht de goedkoopste motor het best, vooral op de thuismarkt. De 1500 van zijn kant kende echter ook een mooie carrière, want de van deze berline afgeleide coupés en cabrio’s kwamen enkel met deze bruisende motor.

Vergeten modellen: Fiat 1300 en 1500, volledig uit het verkeer verdwenen bestsellers

De kwaliteiten van de betaalbare auto vielen al snel op in de wereld en hij werd in meerdere landen gemaakt: Argentinië, Polen, Spanje (waar hij onder licentie door Seat werd gebouwd) en Joegoslavië, waar hij onder licentie werd geproduceerd door Zastava, tot… 1979.

Zijn grote stevigheid en zuinige motor maakten er in de jaren ’60 een populaire auto van. Toen echter sportieve en krachtige berlines opdoken zoals de Alfa Giulia of de BMW 1500 begon de Italiaanse schone al snel verouderd aan te voelen. De coupés en cabrio’s werden nog door verzamelaars gered, maar de berlines zijn vandaag bijna niet meer te vinden, en al zeker niet in een degelijke staat.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km