Verhuurder Europcar op sterven na dood

Het coronavirus zou het bedrijf fataal kunnen worden.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 09 april 2020
  • Sector

De Franse groep Europcar Mobility Group staat aan de rand van de afgrond. Het bedrijf zat al in slechte papieren voor de huidige viruscrisis. Eind 2019 had Europcar reeds gewaarschuwd dat het zijn financiële doelstellingen niet zou kunnen halen.

Schadelijke lockdown

Het coronavirus heeft een groot deel van de wereld tot stilstand gebracht en dus ook de gebieden waar de Franse verhuurder actief is (zo’n 140 landen). Het bedrijf had net zijn wagenpark uitgebreid in voorbereiding op de Paasvakantie en het zomerseizoen. Sinds begin maart verkeert het aantal reserveringen echter in vrije val. De problemen begonnen in Italië en verspreidden zich vervolgens naar de rest van Europa, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland.

Die situatie is onhoudbaar voor een groep met wereldwijd 10.000 werknemers, waardoor Europcar zich verplicht ziet de Franse overheid te hulp te roepen. De Franse krant Le Monde berichtte afgelopen dinsdag dat het bedrijf bij een groep van banken een lening aan het onderhandelen is van 223 miljoen euro. Die stap wordt ondersteund door de Franse regering via het Interministeriële Comité voor Industriële Herstructurering (CIRI), dat grote bedrijven in moeilijkheden moet ondersteunen. De komende dagen zou een akkoord kunnen worden aangekondigd.

Koudwatervrees bij banken

In totaal nemen zestien internationale banken deel aan de onderhandelingen, waaronder de grootste financiële instellingen van Frankrijk. Maar die hebben veel koudwatervrees. Le Monde bericht namelijk dat zelfs een borgstelling door BpiFrance (de openbare investeringsbank) voor 90 procent van het geleende bedrag tot op heden geen enkele van de financiële instellingen over de streep heeft kunnen trekken. De banken zijn niet geneigd om geld te lenen aan het bijna ten dode opgeschreven Europcar en het risico van 10 procent verlies te slikken.

Op langere termijn zouden de problemen van Europcar en eventueel van andere verhuurders gevolgen kunnen hebben voor de autosector omdat een grote afzetmarkt dan verdwijnt.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Europcar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km