« Vintage » Vespa’s voor het 60-jarige bestaan van de « wesp » !

  • Wouters Bruno
  • 04 september 2006
Ter ere van de meest mythische scooter, interpreteren de Vespa LXV en de Vespa GTV de meest esthetische en functionele elementen van hun grootouders in de jaren 1950 en 1960. Dankzij de sterkte van zijn concept, de expressieve stijl en het ongeëvenaard wereldse succes, is de Vespa de laatste decennia een echte mythe geworden en ter sprake gebracht in talrijke films, foto’s, publicitaire campagnes of kunst- en design exposities. Het jaar 2006 betekent de 60 jaar van de Vespa, en Piaggio viert ter gelegenheid eveneens de twee nieuwe voorgestelde uitzonderlijke modellen : de Vespa GTV en de Vespa LXV. Door het slim interpreteren van sommige stijlelementen van het verleden, brengen de Vespa GTV en de LXV hulde aan deze symbolische machine, puur creatief product van de Italiaanse industrie. Vespa GTV De Vespa GTS vormde zeker en vast de ideale basis om deze stijloefening tot een goed einde te brengen. De wijzigingen om tot de GTV te komen betreffen alle details die gedurende al die jaren geëvolueerd hebben om zo in evenwicht te komen met de technologische- en stijltendensen van elke periode. Zo werd het voorlicht op het allereerste prototype van 1946 op de voorbumper geplaatst, en werd midden in de jaren 1950 verplaatst op het stuur. Door hier het voorlicht opnieuw op de bumper te zetten, verwijst de Vespa GTV naar zijn herkomst, maar geeft hem de moderne lijn van het GTS model. Gelijkaardige wijziging voor het stuur met een gewone metalen buis zoals op het eerste model, maar toch héél dicht bij de hedendaagse motoren. Het zadel werd volledig herzien : deze van de GTV deelt zich in twee, één voor de bestuurder, één voor de passagier. Volledig in leder, met siernaden. Met twee veringen achteraan, twee remschijven en grote wielen van 12”, heeft de GTV niets te benijden aan de GTS wat het prestatievermogen betreft. De Vespa GTV wordt in twee cilinderinhouden voorgesteld, de 125 en de 250 cm3. Het 125 model ontwikkelt 14,3 pk (10,5 kW), maximum toegelaten voor een B-rijbewijs, en bovendien conform aan de Euro 3 normen. De motor van de Vespa GTV 250 geeft een kracht uit van 21,4 pk en een koppel van 20,1 Nm voor 8.500 et 6.500 rpm, prestaties die een uitstekende topsnelheid toelaten en de beste versnellingen van zijn categorie. Vespa LXV Ontwikkeld op basis van de Vespa LX van 2005, brengt deze LXV hulde aan de Vespa van jaren 1960 : een decennium legende die de sociale en culturele revolutie zag aanbreken en die de hedendaagse maatschappij ging gaan omvormen ; een decennium gemerkt door de explosie van de jeugd voor wie Vespa een symbool van individuele mobiliteit en vrijheid betekent. Net zoals op de GTV, werden de wijzigingen enkel vervaardigd op de bijkomende stukken van het ijzeren raamwerk, net zoals het op het LX gamma gebeurde. Het voorlicht behoudt zijn originele positie... net zoals de scooters van dezelfde generatie waarvan de LXV zich bezielde, maar dan hier met een fijnere vorm. De analogische instrumentatie neemt plaats in een chroomwijzer waarvan de persoonlijke grafische vormgeving alle ‘rage’ elementen terugneemt van jaren 1960. Het naakte stuur in de vorm van een chroombuis, eindigt op lederen handvaten met siernaden, net zoals het tweedelig zadel bestuurder/passagier van de eerste modellen. De Vespa LXV “erft” bovendien van alle technologische snufjes van het LX gamma, namelijk met 11-duimse voorwielen, remschijven vooraan en voorgesteld met twee, zowel hedendaagse als economische, motoren, die klassiek overkomen voor het merk, namelijk de 50 en de 125cm3. De 125 cm3 is zonder twijfel de klassieke cilinderinhoud bij uitstek van Vespa, waarvan de eerste versie in 1948 op de markt kwam. 58 jaar later, doet de Vespa LXV 125 een beroep op de ultramoderne 4-Leader (Low Emission Advanced Engine Range), met een vermogen van 10,4 pk. Deze leuke “Vintage” GTV en LXV series genieten beiden van het grijze Avio metaalkleur en een bruin lederen zadel. U vindt deze te koop vanaf oktober 2006.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: VESPA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km