UPDATE: Vlaanderen ontmoedigt elektrische mobiliteit

Vanaf 2022 wordt de manier waarop in Vlaanderen de elektriciteitsfactuur wordt berekend gewijzigd. Het gevolg daarvan is dat het op zowat alle niveaus van het leven goedkoper wordt om (terug) op fossiele brandstoffen over te schakelen, zeker voor de auto…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 augustus 2020
  • Elektrisch

UPDATE: Ons bericht over de nieuwe berekening van de stroomprijzen die nadelig zouden kunnen zijn voor elektrische auto’s, heeft flink wat reactie uitgelokt. Wij hadden een gesprek met woordvoerder van de VREG, Leen Vandezande, voor meer verduidelijking.


In 2022 voert de Vlaamse Energieregulator, beter gekend onder de afkorting VREG, een nieuwe formule in voor de berekening van de stroomfactuur, zo meldt de VRT . Naast de hoeveelheid stroom die wordt verbruikt, wordt ook het veroorzaken van piekverbruiken in rekening gebracht. Op die manier hoopt de VREG naar eigen zeggen te vermijden te moeten investeren in een opwaardering van ons verouderde stroomnetwerk. De Energieregulator is ervan overtuigd dat zuinige gezinnen hun stroomfactuur zullen zien dalen. Maar de VREG vindt dat van een piekverbruik sprake is zodra de kaap van de 3.150 Watt (3,15 kW) wordt overschreden. En dat is, zoals we zullen illustreren met cijfers, een zeer lage waarde.

Voorbeelden

Dat betekent dat wie tegelijk de wasmachine (2,4 kW) en de droogkast (1 kW) inschakelt al wordt gezien als een zware verbruiker. Wie kookt op een inductieplaat (minstens 4,5 kW), wordt onmiddellijk afgestraft. Maar bijvoorbeeld ook strijken (1,5 kW) met de televisie (300 Watt) en een paar lampen aan brengt je al aardig in de buurt van de piekwaarde. Zeker nu nieuwe woningen verplicht regenwater moeten recupereren die dan met een elektrische pomp wordt gebruikt om bijvoorbeeld het toilet door te spoelen (700 Watt).

Wamtepomp en elektrische auto

De nieuwe maatregel zal vooral twee soorten gezinnen hard treffen: mensen met een laag inkomen, die vaak oudere en minder zuinige toestellen in huis hebben, en gezinnen die hebben geïnvesteerd in milieuvriendelijke technologie. Een warmtepomp als ecologisch alternatief voor stoken op mazout of gas haalt al snel een verbruik van 2 kW, waardoor je dus maar 1,15 kW aan ‘restvermogen’ hebt voor de overige verbruikers in de woning. En een plug-inhybride of elektrische auto die oplaadt, zal in functie van de wallbox 3,2 tot 22 kW aan stroom uit het stopcontact sleuren. De nieuwe maatregel zal dus vanaf 2022 mensen stimuleren om zoveel mogelijk te kiezen voor fossiele brandstoffen voor verwarming en mobiliteit. Dat is slecht nieuws voor de Vlaamse economie, want het Vlaamse klimaatbeleid scoort zeer slecht, wat het Gewest zware Europese sancties zal kosten. En laat de grootste uitstoters van broeikasgassen in Vlaanderen nu net… transport (36 procent) en de verwarming van gebouwen (28 procent) zijn.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km