Volkswagen Cross Coupé: hybride met diesel

  • Piette François
  • 05 maart 2012

In Tokio zorgde Volkswagen voor de verrassing met een concept van een "verantwoorde" hybride SUV, aangedreven door een benzineeemotor en twee elektromotoren. Voor het salon van Genève heeft Volkswagen het concept aangepast aan Europa: de elektromotoren blijven op hun plaats, maar de benzinemotor werd vervangen door een kleine diesel.

306 paarden

De diesel is een 2.0 TDI van de nieuwste generatie die het knappe vermogen van 190 pk (140 kw) verzekert. Daar wordt een elektromotor vooraan (40 kW) en achteraan (85 kW) aan toegevoegd. Maximaal bedraagt het vermogen 306 pk of 225 kW (de vermogens worden niet opgeteld). De lithium-ionbatterijen liggen in de centrale tunnel en leveren helemaal elektrisch een autonomie van 45 kilometer. De snelheid is dan wel beperkt tot 120 km/u.

Volkswagen bewijst dat prestaties niet noodzakelijk het zwakke punt van een hybride zijn: 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 6,5 seconden. Volkswagen kondigt een verbruik van 1,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km aan.

5 modi

De bestuurder kan kiezen tussen vijf rijmodi: City (ecologische stand met minimaal verbruik), Sport (dat heb je ongetwijfeld begrepen), Offroad (permanente vierwielaandrijving), E-modus (helemaal elektrisch en te combineren met de City- of de Sport-stand) en Charge (waarbij de TDI-motor de batterij oplaadt).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km