Volkswagen Golf hybride : 3,4 l/100 km !

  • Piette François
  • 13 maart 2008


Zoals de meeste constructeurs blijft ook Volkswagen verder zoeken naar oplossingen om milieubewuste modellen op de markt te brengen. Op het autosalon van Genève stelt Volkswagen een hybride concept voor op basis van een Golf. Een concept dat op korte termijn onder de motorkap van de Volkswagen modellen terecht zou kunnen komen. De aangekondigde resultaten lonen in elk geval de moeite met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2 uitstoot van slechts 89 gram per kilometer.

De motor

De motor is een kleine driecilinder van 1,2 liter op diesel, hij beschikt over een common rail injectie en turbo. Deze TDI is goed voor 75 pk en een maximaal koppel van 180 Nm vanaf 2,200 tr/min. De elektrische motor zorgt voor 27 extra pk’s en een koppel van 140 Nm. Om de elektrische motor van elektriciteit te voorzien maakt Volkswagen gebruik van een 45 kilo zware batterij dat in de koffer werd geplaatst. De gebruikte batterij heeft een lange levensduur en hoge rentabiliteit. In het geval van deze Golf TDI Hybrid beschikt de elektrische motor dankzij de batterij over 202 volt en een energie van 1,3 kW per uur.

Op de baan

Met deze Golf, waar de elektrische motor tussen de versnellingsbak en de brandstofmotor werd geplaatst, is het mogelijk om enkel gebruik te maken van de brandstofmotor, de combinatie van de twee of enkel op de elektrische motor. Voor het overbrengen van het vermogen wordt gebruik gemaakt van de nieuwe DSG versnellingsbak met 7 versnellingen. Dit laat een optimaal gebruik van de brandstofmotor toe.Bij het stilstaan schakelt het ingebouwde Start & Stop systeem automatisch de motor uit. Afgaand op de stand van het gaspedaal en de ingeschakelde versnelling schakelt het motorbeheer automatisch de elektrische motor in. Bij het vertragen werkt de elektrische motor als een alternator om de batterij op te laden. Tijdens die fases wordt de brandstofmotor uitgeschakeld, om alleen terug ingeschakeld te worden als er meer vermogen nodig is.

Uiterlijk

Zowel voor het interieur als het koetswerk onderscheid de Golf TDI Hybrid zich van de rest van het gamma met een nieuwe “Vivid Blue” kleur. De TDI Hybrid valt ook op door zijn nieuw en aërodynamisch radiatorrooster. Verder werd het chassis verlaagd, krijgt hij zijn eigen velgen en krijgen de passagiers via een nieuwe interface te zien welke energie gebruikt wordt. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km