Volkswagen Golf R: de krachtigste ooit

  • Piette François
  • 16 september 2009


Op het salon van Frankfurt trekt een gespierde blauwe Golf alle aandacht. De diffuser, de dubbele centrale uitlaat, de kuipzetels, led’s onder de voorlichten en nieuwe bumpers maken duidelijk dat het hier om een speciaal exemplaar gaat. Onder de specifieke velgen priemen grote remschijven en op de achterzijde prijkt een ‘R’-logo. Dit is de krachtigste Golf ooit.

Vaarwel V6-motor

Zijn voorganger, de R32, had een 3,2-liter V6-motor. Die stond bekend voor zijn diepe sound en de vinnige respons. Zijn hoge verbruik deed hem echter de das om. De nieuwe versie volgt de downsizing-trend en heeft een betere verhouding tussen prestaties en verbruik. De Golf met de zescilindermotor is definitief verleden tijd. De nieuwe 2.0 TSI viercilindermotor presteert uitstekend. Hij produceert 270 pk en het koppel van 350 Nm is beschikbaar over een heel breed toerentalgebied. Je kunt kiezen tussen een manuele versnellingsbak of een bak met dubbele koppeling. De prestaties doen de vorige versie gauw vergeten: in 5,5 seconden spurt de Golf R van 0 naar 100 km/uur en zijn topsnelheid bedraagt 250 km/uur. Hij legt de kilometer met stilstaande start af in slechts 25,4 seconden. Een opmerkelijke tijd voor een compacte auto.

Vierwielaandrijving

Met een vermogen van dit kaliber zouden de voorste banden snel in rook opgaan. Volkswagen opteerde dan ook voor een evolutie van de vierwielaandrijving met erg korte reactietijd. De voorwielen krijgen het meeste vermogen te verwerken, maar als het nodig is, kan het vermogen zelfs voor 100 procent naar de achteras gestuurd worden.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: VW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km