Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Velen herkennen ongetwijfeld de trekken van de Bugatti Royale in deze auto. Bijna juist: de Type 46 had de bijnaam “Petite Royale” en was de ‘redelijke’ versie van het vlaggenschip van het merk. Vandaag kan je er een voor minder dan 800.000 euro op de kop tikken, wat een koopje is.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 juni 2020
  • Divers

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Aan het eind van de jaren 1920 zat in het Bugatti-gamma een gapend gat tussen de weelderige Type 41 (de Royale) en de sportieve Type 44. Daarom kwam de Type 46, een ingekorte en meer bescheiden versie van de immense Royale. Technisch gezien is de auto vergelijkbaar: een achtcilinder in lijn met drie kleppen per cilinder, een drieversnellingsbak en starre voor- en achterassen. Maar in plaats van een gigantisch motorblok van bijna 13 liter beperkte de nieuweling zich tot 5,4 liter cilinderinhoud. Desondanks ontwikkelde hij 140 pk, wat destijds een kolossaal vermogen was.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

De statige Type 46 was niet de auto waar sportieve bestuurders voor kozen: zijn hoge gewicht en zijn wielbasis van meer dan 3,5 meter maakten hem behoorlijk ‘vrachtwagenachtig’ om mee te rijden. Het overdreven prijskaartje droeg ook niet bij aan een groot succes. Het was een van de favoriete modellen van de baas, maar veel zijn er nooit van verkocht: tot in 1936 zijn er ongeveer 400 van gemaakt. Goed om weten: er was ook een variant met compressor (160 pk), maar die was nog minder in trek: minder dan 20 exemplaren.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Vandaag staat een exemplaar te koop voor minder dan 800.000 euro. Een koopje als je weet dat je om een Royale te kunnen verwerven niet alleen extreem geduldig moet zijn (er bestaan er maar 7 van en de meeste staan in musea) maar ook meerdere tientallen miljoenen euro moet neertellen. Anderzijds is twee jaar geleden een Type 46, die volledig moest worden gerestaureerd, bij een veiling afgeklopt op 384.000 euro.

Voor minder dan 800.000 euro is deze Bugatti een koopje

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Classic Driver.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km