VW Phaeton: het vlaggenschip blijft varen

  • Piette François
  • 22 april 2010

Een echte ‘wagen voor het volk’ kun je de Phaeton niet noemen. In tegenstelling tot wat sommige geruchten laten geloven, is het vlaggenschip van Volkswagen nog lang niet dood. Meer nog, een facelift maakt hem weer springlevend en voegt een onuitgegeven uitrusting toe.

China

De Chinese automarkt klinkt zeer aanlokkelijk voor de Europese constructeurs. Ze storten zich dan ook vol overgave op dit groeigebied. Terwijl hier in Europa de grote limousines met moeite over de toonbank gaan, verkopen ze in China als zoete broodjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grote Europese luxeberlines haast allemaal in avant-première worden voorgesteld in Peking. Bovendien geven de Chinezen nog altijd de voorkeur aan benzine in plaats van diesel, vaak met een luxueuze afwerking en verlengde wielbasis. De vernieuwde Volkswagen Phaeton valt vooral op door lichtblokken met leds en nieuwe neus.
 

Topuitrusting
De trend om de bestuurder te overstelpen met informatie, slaat ook bij Volkswagen toe. Een camera voor de binnenspiegel herkent verkeersborden. Niets nieuws zou je zeggen, maar deze camera herkent behalve snelheidsbeperkingen ook een inhaalverbod en onderborden die gewicht, snelheid bij regen, enzomeer preciseren. Bovendien beschik je nu in de Phaeton over een internetverbinding. Via Google word je op de hoogte gehouden van de interessantste plekjes in de buurt.
Om deze indrukwekkende lijst af te ronden, biedt Volkswagen ook nog een grootlichtassistent, variabele snelheidsregelaar en ongevaldetectie met een radar. Kortom, deze Volkswagen heeft Mercedes, BMW of... Audi niets te benijden.

Van 240 tot 450 pk

De enige diesel in het aanbod is de 3-liter V6 met 240 pk. Dat is in Europa de meest verkochte versie, maar de rest van de wereld loopt vooral warm voor de benzinemotoren. De keuze gaat van de V6 met 280 pk over de V8 met 335 pk tot de beresterke W12 met 450 pk. Volkswagen biedt nog altijd twee wielbasissen en keuze uit vier of vijf zitplaatsen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km