Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Met zijn ‘ruimtetuig’ XL1 heeft Volkswagen opschudding veroorzaakt. De XL1 gebruikt het summum van de technologie met maar één doel: zo weinig mogelijk verbruiken. De technologie van deze ‘supercar’ met belachelijk laag verbruik gaat niet verloren: de up! maakt er ook gebruik van in dit eerste conceptmodel.
De aandrijving werd direct overgenomen van de XL1: het gaat om een 0.8 tweecilinder diesel (een halve 1.6 TDI eigenlijk), gekoppeld aan een elektromotor en een DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen. De totale vermogen bedraagt 55 kW en ook het koppel valt gunstig uit: 215 Nm. Voor zo’n kleine auto is dat ruim voldoende.
Achter dit concept schuilt een hele strategie: VW wil van zijn seriemodellen hybrides afleiden met batterijen die je aan het stopcontact kunt opladen (plug-intechnologie). De batterij kan in het geval van de up! een autonomie van 50 km halen. De 100 procent elektrische modus is dus vaak bruikbaar, zelfs tot 125 km/u.
Binnenkort krijgt de Golf hybride een gelijkaardig aandrijving, met een 1.4 TSI als verbrandingsmotor en in totaal ongeveer 200 pk. Ook hier doet VW een beroep op plug-intechnologie die toelaat mooie afstanden af te leggen zonder brandstof te verbruiken.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!