Zescilinder TD van 2,5 liter voor de Omega.

  • Piette François
  • 05 november 2001
Opel Omega krijgt een nieuwe zescilinder turbodiesel van 2,5 liter Een nieuwe common rail turbodieselmotor met directe injectie is de belangrijkste vernieuwing van de Opel Omega bij het begin van het modeljaar 2002. De zescilinder-in-lijn-motor van 2,5 liter met 24 kleppen heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en levert een maximumkoppel van 300 Newtonmeter tussen 1.750 en 3.000 t/min. Deze krachtige zachtlopende diesel is leverbaar met een handgeschakelde bak met vijf versnellingen of een nieuwe automatische versnellingsbak (vanaf november) met eveneens vijf verhoudingen. Net als alle Omega zescilindermodellen voor het modeljaar 2002 heeft de nieuwe 2.5 DTI een opvallend honingraatvormig radiatorrooster met een groter Opel logo en – vanaf november – standaard ESP. Het infotainmentsysteem in het topmodel van Opel is nu nog vooruitstrevender: de navigatiesystemen zijn nauwkeuriger en bieden – waar TMC-service beschikbaar is – dynamische routebegeleiding. Een andere bijzondere voorziening is het DVD-systeem dat vanaf 2002 leverbaar zal zijn voor de break. De achterpassagiers kunnen tijdens de rit naar een film van bioscoopkwaliteit kijken, naar muziek-cd's luisteren of een spelconsole of camcorder aansluiten. In deze nieuwe uitvoering ontwikkelt de zescilindermotor 110 kW/150 pk bij 4.000 t/min. Het maximumkoppel van 300 Newtonmeter is al beschikbaar bij een toerental van slechts 1.750 t/min en blijft even hoog tot 3.000 t/min. Deze koppelkromme garandeert een krachtig vertrek vanuit stilstand en een ruime vermogensreserve. De Omega 2.5 DTI versnelt in vijfde versnelling van 80 tot 120 km/u in slechts 12,5 seconden – ruim drie seconden sneller dan zijn toch ver van trage voorganger. Voor de sprint uit stilstand tot 100 km/u heeft de Omega 2.5 DTI met handgeschakelde bak slechts 10,5 seconden nodig, de topsnelheid is 208 km/u en het totale MVEG-testverbruik bedraagt slechts 7,6 liter diesel per 100 kilometer. Omega 2.5 DTI: motorgegevens en prestaties in een oogopslag Motor : 2.5 DTI 24 V Cilinders : kleppen 6 in lijn, 4 per cilinder Cilinderinhoud : 2.497 cc Compressieverhouding : 17,5:1 Vermogen : 110 kW/150 pk bij 4.000 t/min Koppel : 300 Nm van 1.750 tot 3.000 t/min Topsnelheid (km/u) : Sedan: 208 (206) / Break: 200 (200) Acceleratie 0-100 km/u (s) : Sedan: 10,5 (11,0) / Break: 11,0 (11,5) Brandstofverbruik (liter/100 km) : Sedan: 7,6 (8,6) / Break: 7,8 (8,7) Emissie : Euro 3
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km