Zijn SUV’s gevaarlijker dan andere wagens?

Verzekeraar Axa heeft zich over die vraag gebogen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 07 september 2020
  • Sector

SUV’s kennen nu al een paar jaar een immens succes op de meeste Europese markten. Volgens de jongste statistieken van JATO Dynamics waren ze in 2019 goed voor zowat 42 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in de Europese Unie.

Die trend is ook te zien in Zwitserland, waar volgens verzekeraar Axa Suisse één verzekerde auto op vijf een SUV is. Op tien jaar tijd is het aandeel van dit type voertuigen in de portefeuille van het bedrijf zelfs verdubbeld.

Ongevalmagneten

Gezien het succes van die modellen heeft Axa beslist een enquête te organiseren bij 1.000 Zwitserse burgers. SUV-rijders voeren het formaat, de hogere zitpositie, de allewegeneigenschappen, het comfort en de veiligheid aan als belangrijkste argumenten voor de aankoop van zo’n model. Zowat 90 procent van de bestuurders van een SUV zou opnieuw voor een auto van dit type kiezen.

SUV-bezitters zijn niet alleen overtuigd van de voordelen van hun wagen, maar bulken ook van het vertrouwen in hun eigen vaardigheden als bestuurders. Zo’n 90 procent van de ondervraagde SUV-rijders vindt zichzelf een veilige weggebruiker. Maar de overige bestuurders hebben een heel andere indruk over de veiligheid van SUV’s: “Bijna 50 procent van de mensen die geen SUV hebben vinden dat deze modellen een gevaar vormen voor de andere weggebruikers. Een derde van hen voelt zich onveilig wanneer ze door een SUV worden gevolgd,” verklaart Bettina Zahnd, Verantwoordelijke Ongevallenonderzoek en Preventie bij Axa Suisse, op basis van de studie.

Die indruk wordt trouwens bevestigd door de ongevallenstatistieken van de verzekeraar: “Het aantal ongevallen met burgerlijke aansprakelijkheid veroorzaakt door SUV’s lag in 2019 bijna 10 procent hoger dan de ongevallen veroorzaakt door andere personenwagens,” verduidelijkt Bettina Zahnd. Voor de dikke SUV’s is het verschil nog groter: in 2019 veroorzaakten zij liefst 27 procent meer ongevallen met burgerlijke aansprakelijkheid dan andere modellen. “Hoe groter en zwaarder een SUV is, des te meer raakt hij bij ongevallen betrokken,” vervolgt de onderzoekster op basis van de schadecijfers bij Axa.

Hetzelfde geldt voor letselongevallen: hoe zwaarder een SUV is, des te meer neemt het aantal slachtoffers toe. De cijfers moeten goed worden bekeken: “In de categorie van bestuurders tussen de 40 en de 80, de grootste doelgroep voor SUV’s, stellen we vast dat grote SUV’s meer ongevallen veroorzaken met lichaamsschade, maar bij de leeftijdsgroep van 18 tot 39 jaar is dat niet het geval. Statistisch gezien veroorzaken jonge bestuurders duidelijk meer ongevallen, maar ze besturen slechts zelden een SUV,” zo verduidelijkt de Zwitserse onderzoekster.

De studie keek ook naar het soort verwondingen dat SUV’s veroorzaken bij zwakke weggebruikers en voetgangers. Ook daar is de conclusie onverbiddelijk: de bestuurders van de grote en dikke SUV’s komen er ongeschonden uit, maar de zwakkere weggebruikers kunnen zware verwondingen oplopen, zeker wanneer ze zelf geen enkele bescherming dragen.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: GM.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km