Zone 30 op termijn de norm in Vlaanderen?

SP.A en Groen hebben een ontwerpdecreet ingediend bij het Vlaams Parlement.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 05 januari 2021
  • Toekomst

Sinds 1 januari 2021 is 30 km/u de regel geworden in plaats van de uitzondering voor automobilisten die zich in het Brussels Gewest verplaatsen. Grote verkeersassen zoals de kleine ring of de Louisalaan blijven 50 km/u, maar de rest van het Brusselse wegennet, of zo’n 85 procent, is voortaan een zone 30.

De Brusselse hoofdstad is verre van een uitzondering. Ook steden als Berlijn, Rijsel, Parijs of Madrid hebben de zone 30 al veralgemeend, en ook Charleroi en Luik denken erover na.

Niet geheel verrassend denkt ook Vlaanderen erover na, of toch de linkse helft van het politieke spectrum. Twee Vlaamse parlementsleden (socialiste Annick Lambrecht en Groen-politicus Stijn Bex) hebben namelijk een ontwerpdecreet ingediend voor een algemene zone 30 in de bebouwde kom, met uitzonderingen voor stukken met een wegindeling voor meer veiligheid.

Niet voor onmiddellijk

Ter verdediging van hun ontwerp zeggen de twee politici dat ze de veiligheid willen vergroten voor zwakke weggebruikers: motorrijders, fietsers en voetgangers. In de krant De Zondag zeggen ze: “Te vaak zijn zwakke weggebruikers nog de eerste slachtoffers bij ongevallen. Door de zone 30 te veralgemenen in de bebouwde kom neemt het risico op zware ongevallen sterk af”.

Nu moeten ze nog een Vlaams Gewest overtuigen dat politiek sterk rechts georiënteerd is, en vooral ook de 300 gemeentes die vandaag zelf nog kunnen bepalen waar ze een zone 30 inrichten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Pierre-Benoît Sepulchre.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km