Testen

een sculpturaal aanbeeld...

Prachtig, sculpturaal of gewoon mooi ? We weten niet goed welke woorden te gebruiken om zijn aantrekkelijke lijn te beschrijven. Na voor de charme gevallen te zijn van zijn lijn, blijft ons nog enkel de motorkap open te doen om te vernemen dat Alfa er dieselmotor in verstopt heeft. Wablieft? Een dieselmotor (met dan nog eens voorwielaandrijving...) onder de motorkap van zo’n prachtige Alfa? Diesel, ja, maar welke diesel! Een superdiesel van 5 cilinders die goed is voor 200 pk en niet minder dan 400 Nm... Kwetsbaar huwelijk of gewoon een logische associatie?
  • Piette François
  • 29 augustus 2006
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Lijn
  • Verbeterde afwerking
  • Wegligging
  • Functionaliteit
  • Gewicht
  • Weinig koppel bij laag toerental
Veel koppel maar niet altijd… De dwarsgeplaatste 5 cilinder in lijn met een inhoud van 2.4 liter geeft een vermogen van 200 pk aan, bij het gebruik hiervan blijken we ze niet allemaal terug te vinden. Zouden de raspaarden plaats gemaakt hebben voor zwakke veulentjes? Neen, de pk’s zijn er wel degelijk, maar het gewicht dat ze moeten voortsleuren houdt ze in toom. 1.6 ton, dat is niet niks, vooral omdat de motor aan pit ontbreekt tussen de 1.800 en 2.000 toeren. De inertie van de turbo speelt hier ongetwijfeld een rol, maar bij het gebruik op de weg moeten we continu met de versnellingen spelen om niet onder die 2.000 toeren terecht te komen. Het schakelen is trouwens aangenaam, precies en strak, dat geeft aan de bestuurder echt het gevoel dat hij aan het schakelen is, en niet in de mayonnaise aan het roeren is. Zij die allergisch zijn aan diesel, geen paniek, de Brera is leverbaar met een 2.2 benzinemotor van Opel met 185 pk, maar ook met een V6 3.2 liter van Holden (met die motor beschikt de Brera ook over een vierwielaandrijving)... Vaarwel dus aan de melodieuze V6 motor van Alfa, het blijkt dus dat de Scala van Milaan plaats gemaakt heeft voor de opera van Sidney... Een gemakkelijke houding Gezond, en met misschien wat ondersturing, levert de Brera maar weinig kritiek op. De wegligging op droog wegdek is werkelijk indrukwekkend. Onze testwagen was dan ook uitgerust met 235/45 banden van 18 duim, die in optie beschikbaar zijn. Het sturen staat het chassis goed bij, het verloopt precies en direkt. Ook hier is het een echt plezier om op kleine een bochtige wegen te vertoeven, het bijkomend plezier hiervan is het doffe gebrul van de 5 cilinder bij het energiekere rijden. Het remsysteem is krachtig en de rempedaal is vlot te doseren. Een hele reeks van bijstandsystemen zoals de hulp bij noodremmen, antislipsysteem, ESP,...maken deel uit van de standaarduitrusting. Twee plaatsen Met zo’n lijn kunnen we hem maar weinig verwijten…Maar zijn uiterlijk heeft zijn prijs, zoals de zichtbaarheid achteraan bijvoorbeeld. De achteruit kan niet echt als een achterruit gebruikt worden, en gelukkig heeft Alfa de Brera standaard uitgerust met een parkeersysteem en detectoren. De twee zitjes achterin de Brera kunnen doen denken dat in deze auto plaats is voor 4. Wel, dat is helemaal niet zo. De zitjes achterin ontbreken gewoon aan ruimte en kunnen in sommige gevallen misschien gebruikt worden voor kleine kinderen op korte aftsanden. Het zijn dus echt de twee zitjes vooraan die toelaten om van deze Brera te genieten, en in het bijzonder voor de bestuurder. De boordinstrument, die een originele weergave van de turbodruk bevat, zijn op z’n Italiaans naar de bestuurder gericht. De standaard climatisatie met twee aparte zone’s werkt goed. Nog een geluk, want het glazen dak (Sky View) van onze testwagen is ideaal voor de perfecte broeikast! Op hobbelige wegen komt de ophanging wat hard over, net zoals de zetels. Hier en daar zijn er ook wat storende en trillende geluidjes te horen. Dat gebeurt spijtig genoeg ook op de autosnelweg waar de wind duidelijk te horen is, net zoals de banden. Minder storend, maar duidelijk hoorbaar, is het doffe geluid van de 5 cilinder bij het optrekken. Wat de praktische aspecten betreft is de laadhoogte van de koffer nogal hoog en biedt hij een ruimte aan van 300 liter, dat volume loopt op tot 600 liter met neergklapte achterbank. Dan is er de afwerking, de geboekte voruitgang is waarneembaar sinds de tijd van de 33 en 155, maar is nog veraf van de koplopers in zijn categorie. Zichtbare vijzen, hier en daar spleten en een soms twijfelachtige kwaliteit maken duidelijk dat op dat gebied nog wat werk aan de winkel is. In het algemeen heeft hij een aangenaam voorkomen en biedt hij een knusse sfeer aan. Degelijke prijs/uitrusting verhouding Met een correcte prijs (35.400 €) beschikt de Alfa Romeo Brera over een redelijk volledige standaarduitrusting. Asferische en elektrisch bediende achteruitkijkspiegels, een mooie reeks airbags (frontaal, lateraal zelf ter hoogte van de knieen van de bestuurder, die voor de passagier is in optie). De boordcomputer is ook compleet en maakt deel uit van de standaarduitrusting. De Sky View versie van onze testwagen bezit een mooi en lichtgevend glazen dak. Met een prijskaartje van 37.150 € biedt deze versie ondermeer automatische ruitenwissers aan, cruise control, en een multifunctioneel stuurwiel. Een lederen interieur kost 1.750€, of 2.125€ als U kiest voor een verfijnde afwerking, de GPS kost 2.800€ en de metaalkleur 650€… Wat de concurrentie betreft is er de Peugeot 407 coupé, een 2.7 liter, maar met een gelijkwaardig vermogen en tarief. De volledigere uitrusting en twee echte plaatsen achteraan rechtvaardigen de 3.000 extra euro van de Peugeot ten opzichte van de Sky View versie. De toekomstige BMW 3 coupé leunt waarschijnlijk het meest aan bij het sportieve karakter van de Brera. De coupé CLK van Mercedes heeft op zijn beurt minder vermogen is heel wat duurder en spreekt een ander clienteel aan. De echte rivaal voor deze Brera komt van…Alfa zelf. Inderdaad, de GT, met een prijskaartje van 28.000€, biedt echter 50 pk minder aan, maar is ruimer, praktischer, en vooral minder zwaar. De prestaties van beide auto’s zijn aan mekaar gewaagd, en men kan zich dus de vraag stellen alvorens de bestelbon te ondertekenen. De Brera heeft duidelijk die mooie en agressieve lijn voor zich. Het gewicht van de Brera beinvloedt ook het verbruik. Aan wettelijk toegelaten snelheden zal de Brera ongeveer 8 liter verbruiken. Dat loopt snel op wanneer de 200 beschikbare pk’s aangesproken worden… Conclusie Giugiaro heeft voor een echt meesterwerk gezorgd. Een prachtig design dat niet onopgemerkt voorbij gaat. Dat is waarschijnlijk het argument bij uitstek voor deze coupé. Hij is ongetwijfeld meer een GT dan een rasechte sportwagen, want daarvoor is hij veel te zwaar en niet funktioneel genoeg. Toch blijft de Alfa magie zijn werk doen, en maken zijn andere kwaliteiten zoals zijn gewillig gedrag, knus interieur en het motor/transmissie geheel er een aangename auto van.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Lionel Hermans, Manufacturer, François Piette. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km