Testen

Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, nog steeds aan de top

De Stelvio is niets minder dan de hoogste pas van de Italiaanse Alpen en waarschijnlijk een van de mooiste wegen ter wereld. Een naam die sinds 2017 ook wordt gebruikt door de eerste SUV van Alfa Romeo. Maar is hij die naam nog steeds waard? Het antwoord achter het stuur van de sportieve Quadrifoglio!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 09 oktober 2023
  • Alfa Romeo
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 1,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijdynamiek
  • Opwindende motor en versnellingsbak
  • Verhouding formaat/binnenruimte
  • Meer dan €100.000 voor een Alfa Romeo
  • Goedkope plastics voor sommige knoppen
  • Gedateerd infotainmentsysteem

Voor 2023 heeft Alfa Romeo nog maar eens het gamma van zijn grootste SUV in het nieuw gestoken. Het resultaat is dat ook de Quadrifoglio-versie van dezelfde nieuwe LED-matrixkoplampen met de nieuwe driedubbele lichtsignatuur geniet als zijn stalgenoten. De rest van de SUV van 4,7 m lang, 1,96 m breed en 1,69 m hoog is echter niet veranderd. Om de honderdste verjaardag van de iconische badge met het klavertje vier te vieren, heeft Alfa ook 100 exemplaren van de Stelvio 100° Anniversario gebouwd. Elk exemplaar heeft zijn eigen badge en het cijfer 100 gestikt op het lederen interieur. Enkele unieke kenmerken die ons testexemplaar trots laat zien.



Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio wordt ouder, maar blijft functioneel

Eenmaal aan boord zijn de nieuwigheden net zo minimaal. De belangrijkste toevoeging is het instrumentenpaneel, dat voortaan digitaal is en 12,3 inch meet. Veel meer personalisatie is er niet mogelijk dan bij de oude analoge tellers, maar je krijgt wel verschillende weergavemodi met een zeer Italiaanse stijl. Leuk, net als de rest van het uiterlijk van het dashboard, dat nog niet verouderd oogt... in tegenstelling tot het infotainmentsysteem. Het centrale scherm is nog steeds ‘maar’ 8,8 inch groot en heeft op zijn zachtst gezegd een verouderde look. Je krijgt wel Android Auto en Apple CarPlay, maar je heb nog steeds een kabel nodig om de verbinding te maken. 

Het systeem compenseert zijn gedateerde look wel met een groot gebruiksgemak. Het is aanraakgevoelig, maar laat zich ook bedienen via de controller op de middenconsole. En dat gebruiksgemak gaat verder dan enkel op het infotainmentsysteem. Alle belangrijke bedieningen maken nog steeds gebruik van fysieke knoppen die bovendien allemaal binnen handbereik liggen. Alleen jammer dat de kwaliteit van het plastic op sommige knoppen, vooral aan het stuur en voor de airco, wat te wensen overlaat, vooral voor deze dure Quadrifoglio. Gelukkig maakt de Stelvio dat opnieuw goed met een bruikbare rijassistentie op niveau 2, wat handig is op de snelweg. Al hebben we met een bolide als deze liever een bochtige weg – zoals de bergpas waarvan hij zijn naam ontleent – dan een snelweg.



Praktisch gemak blijft overeind

Hoewel de afwerking van onze Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario niet perfect is, hebben we daarentegen maar weinig opmerkingen over zijn verhouding formaat/binnenruimte. Dankzij zijn wielbasis van 2,82 m kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen achterin, terwijl zijn koffer 525 tot 1.600 liter groot is als je de achterbank neerklapt. Op dit vlak heeft Alfa goed werk geleverd met de Stelvio. En dat geldt trouwens niet enkel voor de koffer. Het juweeltje van deze Quadrifoglio-versie zit namelijk onder de motorkap!



Biturbo-V6 van 520 pk en 600 Nm!

Onder de motorkap van de Stelvio Quadrifoglio zit nog steeds een 2,9 liter biturbo-V6 die enkel en alleen op benzine rekent voor zijn kracht! Alfa Romeo is er zelfs in geslaagd om 10 pk extra te injecteren in deze motor voor 2023, voor een totaal van 520 pk en 600 Nm koppel! In tegenstelling tot de lagere Giulia, wordt dit vermogen onder de vier wielen van de Stelvio verdeeld, of toch af en toe. De V6 laat namelijk meestal enkel de achterwielen draaien. De vooras helpt enkel mee als de elektronica een tractieverlies opmerkt of als de kont iets te veel begint te zwaaien. Je voelt dus wel dat het de achteras is die duwt, maar het systeem laat nooit te grote slippartijen toe. Deze Italiaan is dan ook eerder efficiënt dan temperamentvol. Het resultaat is een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 3,8 seconden en een topsnelheid van 285 km/u. Niet slecht voor een forse auto van 1.850 kilo!



Genot voor alle zintuigen

De aandrijflijn van de Stelvio Quadrifoglio is een waar genot voor alle zintuigen, te beginnen met het gehoor. De 100° Anniversario geniet dan ook van een Akrapovic-uitlaat, waarvan het geluid je kippenvel bezorgt elke keer dat je gas geeft. Maar ook het gevoel zorgt voor genot dankzij de twee gigantische schakellepels uit aluminium die vastgemaakt zijn op de stuurkolom. De ideale plaatsing als je het ons vraagt. Ze zorgen ervoor dat de 8-trapsautomaat van ZF (bijna) net zo aangenaam is in gebruik als een manuele versnellingsbak. Alfa Romeo heeft de versnellingen dan ook perfect gespreid. Ze zijn net kort genoeg om met de eerste, tweede en derde versnelling te kunnen spelen, zonder daarmee meteen de snelheidslimiet te overschrijden. Een echt kunstwerkje.



De Alfa Romeo Quadrifoglio verbergt ook enkele verschillende persoonlijkheden achter de DNA-schakelaar op de middenconsole. Daarmee kan je wisselen tussen vier rijmodi en daarmee de SUV transformeren van een brave, soepele en comfortabele gezinswagen tot een echt rallymonster met perfect beheerste koetswerkbewegingen en een scherpe vooras. Maar er is ook nog het kleine centrale knopje waarmee je de ophanging zachter maakt, ongeacht de gekozen rijmodus. Een must voor ons Belgisch asfalt.



Hoeveel kost de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio?

Als je deze test hebt gelezen en daardoor zin hebt gekregen om een Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario te kopen: pech! De 100 exemplaren van deze speciale reeks zijn allemaal al verkocht. Maar geen nood, het is nog steeds perfect mogelijk om een ‘gewone’ Quadrifoglio te kopen, waarvan de prijzen in België beginnen bij... 102.700 euro! Toegegeven, de Stelvio is een alleskunner en is ook praktischer dan de Giulia Q (vanaf 93.500 euro). Maar meer dan 100.000 euro voor een Alfa Romeo is een smak geld!

Ons verdict

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is nog steeds (een van) de leukst rijdende SUV’s op de markt. Zijn rijgedrag is perfect afgeregeld en zijn V6 van 520 pk en 600 Nm, samen met de Akrapovic-uitlaat, zijn simpelweg overweldigend. Een motor waarmee je je ook echt kan amuseren dankzij de geweldige schakelflippers, die ook een genot zijn om te gebruiken. En als kers op de taart vergeet de Stelvio niet praktisch te zijn, met zijn mooie binnenruimte achterin en zijn koffer van 525 tot 1.600 liter. Alleen jammer dat zijn infotainmentsysteem en sommige plastics aan boord niet echt thuishoren in een auto die tegenwoordig meer dan 100.000 euro kost...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo Stelvio? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo Stelvio-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km