Testen

Een interessant compromis

Bij de Audi A3 gaapt er bij de benzinemotoren tussen de 1.4 met 125 pk en de vurige 2.0 TFSI van 200 pk een groot gat. Daarom wordt nu ook een nieuwe 1.8 TFSI 160 pk aangeboden en speelt daarbij in op de vraag naar meer vermogen bij een makkelijk en ongedwongen gebruik. Een compromis dat er op papier aantrekkelijk uitziet.
  • Piette François
  • 15 oktober 2007
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Binnenruimte
  • Geluiddemping
  • Goede afgestelde versnellingsbak
  • Soepelheid van de motor
  • Veilige wegligging
  • Hoge prijzen
  • Prijs van de opties
  • Prijs van opties
  • Soms gripverlies
  • Verbruik

Presentatie

Met een cilinderinhoud van exact 1.798 cm³ ontwikkelt deze motor 160 pk tussen 5.000 en 6.200 rpm. Het koppel stijgt tot 250 Nm en is tussen 1.500 en 4.200 rpm voortdurend present. Om deze waarden te  behalen krijgt de motor hulp van een turbocompressor en zoals het typeschild al verraad wordt deze mechaniek ook nog eens van een, bij een maximale druk van 150 bar werkende, directe injectie voorzien.  De motor kan  zowel aan een mechanische als aan een gerobotiseerde bak met 6 versnellingen gekoppeld worden. Vroeger werd die bak DSG genoemd, maar nu luistert hij naar de naam S-tronic.

Op de weg

Deze motor is ongelooflijk soepel en herneemt vanaf de laagste toerentallen Hij klimt krachtig op tot  ongeveer 4.500 rpm, waarna hij ietsjes verslapt. We bestemmelen de motor liever rond als hevig en eerder soepel dan krachtig en daarom wordt deze motor beter “op het koppel” gereden. Hij vraagt dus niets liever dan aan lage toeren te mogen werken. We willen trouwens zeker onderstrepen dat hij hierbij door een uitstekende en nauwkeurig te bedienen versnellingsbak ondersteund wordt.

Terwijl de motor opmerkelijk stil is, heeft hij toch de neiging om veel te drinken. Ondanks rustige ritjes in zowel de bebouwde kom als op gewone wegen of autosnelwegen, lag ons gemiddelde toch op 10 liter. Dit wordt trouwens door de 2.0 TFSI bevestigd, die met zijn 40 pk’s extra niet veel minder. verbruikt .. Het is trouwens erg moeilijk om onder de 8 liter te dalen. Een cijfer dat je enkel kan bereiken door als «op eieren» te rijden.

De gekende kwaliteiten van de A3 blijven echter behouden. Met zijn prima afwerking en enkel kleine attenties weet hij de liefhebbers te verleiden. De leefruimte binnenin is, zelfs in de 3-deurs versie die we hier testen, héél correct. Tijdens het rijden blijft deze kleine compacte Audi mooi geruisloos en comfortabel en wordt daarbij een aangenaam werktuig om lange afstanden af te leggen. Noteren we echter dat de rijhouding nog beter had kunnen zijn indien de  voetsteundoor niet zo slecht geplaatst zou zijn.

Wat het weggedrag betreft is de A3 misschien niet echt plezierig maar is daartegenover veilig, stabiel en erg doeltreffend. De eenvoudige voorwielaandrijving heeft soms problemen om de kracht van de 1.8 TFSI te verwerken en verliest nogal eens wat motriciteit. De remmen en de stuurinrichting zijn naar Audi-gewoonte echter aangenaam en precies te bedienen.

Prijzen

Audi vraagt voor deze 1.8 TFSI in Ambition-afwerking 2.600€ meer dan voor de 1.4 en 2.000€ minder dan de 2.0 TFSI. Voor de 2-liter is de uitstekende S Tronic versnellingsbak reeds in de prijs begrepen.

De basisprijs bedraagt 24.070 € voor de versie met 3-deuren en 24.990 € voor de Sportback met 5 deuren.

Besluit

De 1,8 is soepel, krachtig en vooral héél beschikbaar en bevestigt daarmee nogmaals het talent van Audi als motorenfabrikant. Toch vinden we het jammer dat noch een automatische versnellingsbak, noch de DSG beschikbaar zijn. En ook het hoge verbruik kan voor veelrijders niet door de beugel. Voor wie echter niet al te veel kilometers afhaspelt, betekent deze motor een interessant alternatief .

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km