Testen

Chic en ecologisch

In het segment van de in België zo populaire “premium” berlines maken de eco-versies furore. Tussen de EfficiëntDynamics van BMW en de BleuMotions van Mercedes sloeg Audi maar een bleek figuur doordat het geen eco-versie kon aanbieden voor de A4. Audi heeft nu, zij het discreet, een TDI 120 in het gamma geschoven en wil zo de concurrentie van weerwoord dienen.
  • Piette François
  • 04 december 2008
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking en constructiekwaliteit
  • Herverkoopswaarde
  • Leuk weggedrag
  • Rijpositie
  • Soberheid
  • Soepele motor
  • Besturing iets te kunstmatig
  • Hogere prijs
  • Talrijke maar dure opties
  • Zuinig en proper...maar mocht meer zijn!

Ecologisch maar discreet

Visueel gezien is het quasi onmogelijk om de eco-versie van een ander model te onderscheiden. Enkel de met 15 mm verlaagde ophanging en de banden met lage rolweerstand duiden erop dat dit model ecologisch meer verantwoord is. Van de A4 weten we dat niet alleen de berline er erg elegant uitziet maar dat ook de gestrekte lijnen van de Avant weten te verleiden.

Minder maar geoptimaliseerd vermogen

De 2.0 TDI ziet zijn vermogen van 143 naar 120 pk zakken. Klein zeer eigenlijk, want tijdens het rijden voel je amper het verschil en zijn de prestaties meer dan behoorlijk. Met zijn geoptimaliseerd beheer weet deze motor elke druppel brandstof uit te persen en dat merk je in het verbruik: tijdens onze test liepen er gemiddeld 6,2 liter door de injectoren. De manuele 6-bak is nog steeds even aangenaam en zijn lange spreiding zorgt ervoor dat op autosnelwegen het verbruik tot een minimum beperkt wordt aangezien de motor slechts 2000 toeren draait. Net als de collega’s van BMW heeft Audi zijn A4 van een energieregenerator voorzien waardoor de alternator en diens weerstand wat kleiner kon.

Lager gelegd chassis

Het chassis van deze eco-versie werd wat lager gelegd maar het heeft niets van zien met de harde vering van de S-Line! Het doel is immers niet het verbeteren van het weggedrag maar wel de aerodynamica verfijnen. Al bij al blijft het Duits comfort: stevig, maar niet erover. Het weggedrag blijft bij de besten van zijn klasse en is zowel levendig als voorbeeldig stabiel.

Het comfort is typisch Duits. Dat betekent dat het aangenaam leven is in de Audi met uitstekende stoelen, voor alle lengtematen een prima rijpositie en een interieur dat ruim genoeg is maar toch niet kan tippen aan de besten uit zijn categorie (Ford Mondeo).

Straffe prijs

Voor  29.400 € is de A4 Avant TDI 120 misschien wel ecologisch maar helemaal niet economisch. Zeker als je voor bepaalde uitrusting nog langs de optielijst moet. Een snelheidsregelaar (315€), metaalkleur (920€), een multifunctioneel stuur in leder (218€) of een opbergmodule (133€) vind je alleen bij de opties…

Conclusie

We mogen concluderen dat de A4 het op alle gebieden goed doet, zonder dat hij het evenwel overal méér als goed doet. Zo is er deCO2-uitstoot van 134 en 140gr/km (berline-Avant) waardoor je spijtig genoeg niet van de gouvernementele kortingen kan genieten. Maar vergis je toch niet, de constructiekwaliteit en het weggedrag dwingen respect af. En zijn zuinigheid laat je toe om meer dan 1000 km te rijden vooraleer je opnieuw moet tanken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km