Testen

Tegen de stroom in

Hoewel we overspoeld worden met coupé-cabrio’s met een stalen dak, houdt Audi vast aan de soepele variant. Ook de A5 Cabrio heeft een stoffen dak. Toch blijft de auto elegant. Tijdens onze testrit kregen we zelfs voortdurend jaloerse blikken toegeworpen.
  • Piette François
  • 07 oktober 2009
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking van hoog niveau
  • Hightech uitrusting
  • Koffer
  • Natuurlijke elegantie
  • Plaats aan boord
  • Presentatie binnenin
  • Verlaagd verbruik
  • Belangrijke massa
  • Forse prijs
  • Geen automaat voor de 2.0 tdi
  • Gewicht
  • Standaarduitrusting
  • Talrijke en dure opties
  • Talrijke opties

Liever soepel dan hard

Een soepel dak biedt heel wat voordelen. Het is licht en gemakkelijk op te vouwen. In tijden waarin minder gewicht synoniem is met minder verbruik, moet je dan ook keuzes maken. Een stoffen kap wordt bovendien erg compact opgeborgen. Zo hou je voldoende kofferruimte over en blijft de zuivere lijn behouden. Een mooie auto, open rijden en een ruime koffer: de ideale combinatie. Bovendien kan je de kap al rijdend, tot 50 km/uur, nog openen of samenvouwen. In vijftien seconden is de kap open en het duurt slechts 17 seconden om ze weer te sluiten.

Motor

Het Audi A5 Cabrio benzinegamma start met de 2.0 TFSI-motor van 180 of 211 pk. Hoger in het gamma vinden we de melodieuze maar zware 3,2-liter V6 FSI-motor van 265 pk. De top van het gamma is de S5 Cabriolet. Die wordt aangedreven door een V6-turbomotor van 333 pk en niet door de V8-motor van 350 pk uit de coupé. Bij de dieselmotoren vinden we de gekende 2.0 TDI-motor terug van 163 of 170 pk. Wie liever een V6-motor onder de kap heeft, kan kiezen tussen de 2.7 V6 TDI-motor van 190 of 163 pk en de 3.0 TDI-motor van 240 pk. Voor onze test kozen wij de versie met de 2.0 TDI-motor van 163 pk. Die wordt uitsluitend gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. Bovendien is de auto voorzien van een stop&startsysteem.
De knappe lijn van de A5 Cabrio en het geratel van de 2.0 TDI-motor zijn geen evidente combinatie. Dankzij de common rail is de motor behoorlijk stil. Melodieus klinkt hij niet, maar het geluid van de motor is nooit storend. Je rijdt deze motor bij voorkeur ‘op het koppel’. Een indicator op het instrumentenbord zet je aan om vlug op te schakelen. De auto presteert behoorlijk, maar heeft toch moeite met de 1.660 kg leeggewicht. Voor sportieve prestaties moet je bij de krachtige S5 of de coupé zijn.

Rijgedrag

Naar goede Audi-gewoonte is het onderstel uiterst stabiel. Onverstoorbaar vervolgt de A5 Cabrio zijn weg. De stuurinrichting is stevig en precies. Het onderstel verteert beter lange bochten dan korte knikjes. Dit wil echter niet zeggen dat je op bochtige weggetjes in verlegenheid gebracht wordt. Toch kan de A5 Cabrio zijn hoge gewicht niet wegsteken en dan moet je van het gas. Op landwegen hou je dus beter een relaxte rijstijl aan.

Comfort

Op het vlak van comfort schittert deze Audi. De afwerking is tot in de puntjes verzorgd. De rijhouding is gewoon perfect. Het interieur is erg helder en de presentatie hightech. Je neemt ruim plaats op de vier zitplaatsen. Veel mogelijkheden om iets op te bergen heb je niet in het interieur, maar de kofferruimte is voldoende groot. Naargelang het dak open of dicht is, heb je 320 of 380 liter ter beschikking. Met de achterbank neergeklapt groeit het volume zelfs tot 750 liter. Het dak zelf is erg goed afgewerkt en isoleert uitstekend. Wie hierover nog klachten heeft, moet erg gevoelige trommelvliezen hebben. Met de kap open blijft het interieur vrij van turbulentie en het speciaal behandelde leder weerkaatst de infraroodstraling. Zo worden de stoelen in de zomer nooit te warm. En zelfs bij vriesweer kan je open rijden. De goed bestudeerde verwarming maakt van het interieur een warme cocon.

Prijzen

De basisprijs van onze testwagen bedraagt 41.375 euro. Daar mag je dan nog enkele ‘broodnodige’ opties bijtellen en uiteindelijk kom je aan een stevig bedrag. Metaalkleur kost 920 euro, voor een snelheidsregelaar betaal je 303 euro en elektrisch in- en uitklapbare spiegels met dag/nachtfunctie komen op 883 euro. Voor de onmisbare parkeersensoren moet je 454 euro neertellen en aan een lederen interieur hangt een prijskaartje van 2.142 euro tot 5.167 euro. Het is intussen wel duidelijk dat de basisuitrusting completer mocht zijn.
Gelukkig valt het verbruik van de TDI-motor erg mee. Ons gemiddelde verbruik lag op 6,8 l/100km. De CO2-uitstoot bedraagt 148 g/km.

Conclusie

Open lucht en een klassieke maar elegante lijn. De A5 Cabriolet heeft alles om het cliënteel met een goed gespijsde bankrekening te overtuigen. Hij is het hele jaar door bruikbaar en bovendien erg aangenaam. Uiteraard is hij minder stijf dan de lichtere coupé waardoor hij minder levendig rijdt. Maar de A5 Cabrio heeft andere charmes. Zodra de wolken verdwijnen, nodigt hij uit om in alle comfort van de open lucht te genieten. De instapdieselmotor is krachtig genoeg maar heeft geen sportieve ambities. Gelukkig mogen we bij deze basisversie nog van een ‘redelijke’ prijs spreken.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km