Testen

Kwadratuur van de cirkel

De nieuwe Audi A6 kun je beschouwen als de 'verstandige' versie van de recent voorgestelde A7 Sportback. Hij is veel klassieker van opzet en wordt in België in 83 procent van de gevallen verkocht als bedrijfsauto. De nieuwe A6 heeft zijn zaakjes duidelijk op orde.
  • Piette François
  • 07 februari 2011
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Geluiddemping
  • Ingebouwde technologie
  • Loopcultuur en verbruik motor
  • Eigenaardig design
  • Ietwat kunstmatige stuurbekrachtiging
  • Oncomfortabele zitplaats centraal achterin
  • Standaarduitrusting en prijs van de opties

Het is geen toeval dat meer dan zeven miljoen automobilisten sinds 1968 gekozen hebben voor de Audi 100 of de Audi A6, die al enkele jaren marktleider is in zijn segment. Een laag gewicht, een aerodynamische lijn, efficiënte motoren, quattro-transmissie, perfecte multimediasystemen: de vorige generaties konden uitpakken met tal van troeven en maakten van Audi de referentie op het vlak van innovatie en bouwkwaliteit. De nieuwe A6 gaat verder op de ingeslagen weg en blijft streven naar perfectie en zorg voor detail.

Klaar kijken

Uiterlijk houdt de A6 het erg subtiel. Audi overdrijft niet en blijft discreet, al springen details zoals de lichtsignatuur van de led-lampen vooraan wel in het oog. Die zie je tegenwoordig overal op onze wegen, maar Audi gaat nog wat verder door volledige led-lichtblokken aan te bieden die een zeer fel licht verspreiden. Een staaltje van toptechnologie (elke lichtblok is uitgerust met een ventilator en radiator) die de verlichting omtovert in een klein laboratorium. Om maar te zeggen dat de A6 minder conventioneel is dan hij eruitziet, deze berline is het resultaat van een enorme knowhow.

Dankzij aluminium

Tegenover zijn voorganger is de A6 tegen de gewoonte in een beetje korter geworden en enkele millimeters lager. De vooras werd wat meer naar voren geplaatst om de wielbasis met zeven centimeter te verlengen. Zonder ingrijpend te raken aan de buitenmaten, biedt de A6 meer ruimte voor de achterpassagiers. Trouw aan zijn traditie gebruikt Audi veel aluminium om het gewicht te verlagen: voor de voorvleugels, de motorkap, het kofferdeksel en de deuren. Naargelang de versie weegt de A6 tot 80 kg minder dan de vorige generatie. De 2.0 TDI zet maar 1.575 kg op de weegschaal, 15 procent minder dan mocht hij op traditionele wijze gebouwd worden. Minder gewicht betekent niet alleen meer dynamiek maar vooral een lager verbruik.

Vier plaatsen

Binnenin worden de liefhebbers van het merk niet teleurgesteld. De bouwkwaliteit behoort nog altijd tot de top van wat de markt te bieden heeft en de ergonomie is perfect. Hoewel de A6 gezien mag worden als een grote sedan (zelfs bijna vijf meter lang), is het absoluut geen gezinswagen. Met vier personen zit je goed maar als er een vijfde persoon moet meerijden, wordt het problematisch. Het vijfde zitje is niet voorgevormd en de centrale transmissietunnel neemt veel plaats in beslag. Een kofferklep zoals op de A7 Sportback ontbreekt, maar het volume onder het kofferdeksel valt heel goed mee. Bovendien vergemakkelijkt de lengte van de laadruimte (meer dan één meter) het laden.

Hotspot

Onder de rechterhand van de bestuurder bevindt zich de MMI-joystick die een hele resem functies bedient, zoals de verschillende modi van het standaard Drive Select. Dat systeem maakt het mogelijk om enkele instellingen van de auto aan te passen aan de gewenste rijstijl (automatisch, comfortabel, sportief of helemaal gepersonaliseerd). Het verandert de respons van het gaspedaal, de stuurbekrachtiging en eventueel de werking van de automatische versnellingsbak. Op de TDI- en TFSI-modellen verlaagt een extra stand Efficiency het verbruik nog meer.

In optie of standaard op sommige versies biedt de A6 een reeks geperfectioneerde rijhulpsystemen aan: een thermische nachtcamera, een head-upscherm dat informatie op de voorruit projecteert, detectie van wegmarkeringen en weggebruikers in de dode hoek, verkeersbordherkenning, enzovoort. Niets ontbreekt, maar de prijzen zijn fors. 

De ingebouwde internettoegang zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij de zakelijke doelgroep. Het volstaat om een SIM-kaart in de boordplank te plaatsen om het interieur om te vormen tot een hotspot waarmee je op hetzelfde moment tot zes apparaten kunt verbinden.

Minder dan 5 l/100 km

Wanneer de bestuurder de files even verlaat en enkele bochtige wegen opzoekt, zal hij niet teleurgesteld worden. Ook al blijft het weggedrag typisch voor een voorwielaandrijver (de grote concurrenten BMW 5-Serie en Mercedes E-Klasse zijn achterwielaangedreven), toch is Audi erin geslaagd om een uitstekend compromis uit te werken tussen een comfortabele ophanging en rijprecisie. Voor wie meer wil, is er het sportonderstel van de S-Line of de quattro-vierwielaandrijving met een differentieel dat iets meer kracht naar de achterwielen stuurt.

Voorts is het genieten van de stilte in het interieur en de indrukwekkende soepelheid van de 2.0 TDI. Die ontwikkelt een vermogen van 177 pk tegenover 170 pk vroeger en is in België leverbaar in een fiscaal vriendelijke versie met 163 pk. Het koppelt van 380 Nm komt vrij vanaf 1.750 tr/min en stuwt de A6 van 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 223 km/u. Indrukwekkende cijfers voor een basisversie, zeker als je weet dat het gemiddelde normverbruik onder de grens van 5 l/100 km blijft (129 g CO2/km). Dat is 14 procent minder dan de vorige generatie, met dank aan het standaard start-stopsysteem. De Audi A6 kost minstens 37.400 euro.    

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km