Testen

Overal thuis

"Dit is geen Audi A6" zou Magritte hebben geschreven bij het zien van deze Allroad. Gebaseerd op het chassis van de A6, en uitgerust met de pneumatische ophanging zoals die van de Q7, verschilt deze Allroad qua uitzicht maar weinig van de gewone A6. Hier en daar wordt gebruik gemaakt van matte aluminium stukken en chroom. Het "single frame" werd ook aangepast om het nog indrukwekkender te maken.
  • Piette François
  • 12 september 2006
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Leuk weggedrag
  • Regelbare ophanging
  • Prijs van opties
  • Verbruik van de v8
Bij het openen van de deur wordt het al snel duidelijk dat het hier gaat om de welbekende sfeer van de A6. Een ruim interieur met voldoende plaats voor 5 personen, een kofferruimte van 565 liter, kwaliteitsmaterialen en een uitstekende afwerking van hoog niveau zijn allemaal onderdelen die deel uit van deze auto. De comfort en veiligheidsbedieningen, zoals de regelbare ophanging, zijn netjes en eenvoudig gecentraliseerd in het MMI systeem. Zoals we het bij Audi gewoon zijn is er een lange lijst van dure, en zelden nuttige, opties om de basisuitrusting aan te vullen en het total budget de lucht in te doen vliegen. Krachtige motoren De Allroad is standaard uitgerust met het Quattro systeem, en kan verkregen worden met vier motoren, twee diesels en twee benzinemotoren. De TDI, hier vertegenwoordigt door de V6 van 2.7 liter en 3.0 liter zal bij ons het meest verkocht worden. Het vermogen van 163 pk of 180 pk, en 211 pk of 233 pk van deze motoren, en een overvloed aan koppel (380 Nm en 450 Nm) zijn ruim voldoende om deze zware duitser (1875 kg leeg) zonder probleem aan te drijven. Zowel de handgeschakelde versnellingsbak als de Tiptronic versnellingsbak zijn beschikbaar, beide met 6 versnellingen, de zware dieselmotor blijkt wel wat luidruchtiger te zijn dan de 2.7 liter, al wordt deze laatste enkel geleverd met de Tiptronic. In Tirol, waar onze test plaatsvond, heeft de Allroad ons verbaasd met een voorbeeldige wegligging en houding. Deze all-road break, dynamischer dan de Q7, haalt het beste uit de kan met de Quattro overbrenging met gelijke verhouding, al kan die indien nodig overgaan tot een 25%/75% verhouding. Voor de benzineversies, nemen twee FSI motoren die taak voor hun rekening. De basisuitvoering bestaat uit een V6 van 3.2 liter, goed voor 255 pk, de V8 van 4.2 liter is op zijn beurt goed voor 350 pk. Deze laatste bouwt de Allroad om tot een dragster, en heeft slechts 6.3 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken. Spijtig genoeg is deze motor aan de gulzige kant en kan bij gedreven snelheid 15 liter voor 100 km opeisen! Regelbare bodemvrijheid Berustend ope en pneumatische ophanging biedt deze duitser vijf verschillende hoogtes aan, tot 60 milimeter, en kregen de namen, dynamic, automatic, comfort, allroad en lift mee. De laatste is goed voor een bodemvrijheid van 185 mm, dat is 65 mm meer dan een normale A6 Avant. Met een prijs van 50 680 € voor de dieselversie is dit een goed alternatief tegenover de grotere en gulzige Q7.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Lionel Hermans. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km