Testen

Discreet blijven

Binnen het trio Duitse toplimousines heeft de Audi A8 het altijd moeilijk gehad om zich te positioneren tussen de sportieve BMW 7-Serie en de monumentale S-Klasse van Mercedes. Door de kaart te trekken van technologie probeert de A8 toch het laken naar zich toe te trekken, tot nu toe vergeefs. De nieuwe A8 moet de situatie rechttrekken en de heerschappij van de concurrenten doorbreken.
  • Piette François
  • 10 maart 2011
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Discrete stijl
  • Hightechuitrusting (in optie)
  • Krachtige en zuinige motor
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Voorbeeldige afwerking
  • Lacunes in standaarduitrusting
  • Minder goed comfort dan mercedes s-klasse
  • Te discreet?

Presentatie

Audi doet opnieuw een beroep op aluminium om de structuur van de auto zo licht mogelijk te maken. Dankzij deze techniek zet de nieuwe A8 veel minder kilo's op de weegschaal in vergelijking met klassiek staal. Een leeggewicht van 1.915 kg associeer je eerder aan een sumoworstelaar dan aan een ballerina, maar gezien de afmetingen is het toch een prestatie. Je moet ook weten dat de A8 5,14 meter lang is, langer dan de concurrenten van BMW en Mercedes.

En dan is er nog het uiterlijk. Audi lijkt wel een meester in het kopiëren van zijn eigen modellen en durft het zelfs aan om het topmodel A8 dezelfde look mee te geven als de A4. Behalve de afmetingen, vertoont het design opmerkelijke gelijkenissen. Lelijk is het zeker niet, maar als je een opvallend statussymbool zoekt, moet je elders zijn. Zoek je daarentegen een discrete auto, dan is deze A8 perfect.

Motoren

Audi biedt grote kanonnen aan onder de motorkap van de A8, maar wij kozen voor de meest rationele versie, die ook het gros van de verkoop zal uitmaken. De 3.0 V6 diesel levert 250 pk of, om bekende fiscale redenen, 211 pk op de Belgische markt. Met zijn koppel van 550 Nm bij 1.500 tr/min en automaat met acht versnellingen staat hij uiteraard op een hoog niveau.

Pittigheid heeft deze A8 te koop. Alleen regelmatige gebruikers van de Duitse Autobahn mopperen misschien, maar dan doe je echt wel moeilijk. Wat we het meest waarderen, is de mogelijkheid om in één adem vlot te hernemen in de laagste toeren. Subliem, vooral omdat de A8 herneemt met een hese en perfect gedempte stem. Je moet al een geoefend oor hebben om de typische kenmerken van een diesel op te merken. De automaat is op alle vlakken een waar plezier: levendig, snel, zacht en intelligent. 

De kers op de taart is het belachelijk lage verbruik. Ons gemiddelde van 7,9 l/100 km bewijst dat een grote cilinderinhoud niet noodzakelijk de dorst van een Russische zeeman impliceert. Met zulke reserves onder de rechtervoet is het wel aantrekkelijk om het pedaal te vloeren...

Weggedrag

De A8 rijdt onverstoorbaar dankzij vier aangedreven wielen en een ophanging die zo geregeld is dat je amper de weg voelt. Hij ligt stevig op de weg en geniet van een uitstekende stabiliteit. De grip en de remmen zijn vrij van kritiek. De A8 is bovendien dynamisch en rijdt in lange bochten zoals op rails. Ook in korte bochten trekt hij zijn plan, ondanks het gewicht en de afmetingen. Een welgemeende proficiat aan de ingenieurs.

Comfort

De A8 is sportiever opgevat dan zijn concurrenten en wekt de indruk wat meer te bewegen over het asfalt, zeker als je het zwevende tapijt van de Mercedes S-Klasse gewoon bent. Het comfort van de Audi is anders en laat wat meer schokken voelen. Niet dat het vlaggenschip uit Ingolstadt oncomfortabel is, maar hij heeft een achterstand op de Mercedes.

Het interieur is van hetzelfde laken een pak als het exterieur. Je hebt eerder de indruk in een zeer chique A4 te zitten dan in een intercontinentaal vlaggenschip voor CEO's. Het leder is subliem en de afwerking uitzonderlijk, maar extravagant is het niet. Een sportieve toon kreeg de voorkeur op klassieke elegantie. De bediening zit logisch in elkaar. Ben je geen liefhebber van onbegrijpelijke boordplanken en een handleiding zo dik als een telefoonboek? In deze Audi is alles duidelijk, onmiddellijk zichtbaar en ergonomisch doordacht.

De ruimte in het interieur is uiteraard zeer goed. Alleen achteraan zouden grote jongens misschien wat meer plaats willen. Maar dat is muggenziften, want de uitstekende zetels, de klimaatregeling en alle uitrustingen verwennen de inzittenden prima én in stilte.

Prijs en uitrusting

Voorzien van de V6 TDI met 211 pk, de populairste keuze in ons land, kost de A8 72.960 euro. Dat is een aanzienlijk bedrag waarvoor je niet zo'n volledige uitrusting krijgt. Je moet bijbetalen voor de toegang met de sleutel op zak, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels met automatische dag-nachtfunctie, parkeersensoren voor en achter, verwarmde voorzetels, een achteruitrijcamera, enzovoort. Kortom, allemaal zaken die we liever standaard hadden gezien en de rekening erg opdrijven.

Conclusie

Als een limousine voor jou een kleurrijke auto is die overal de blikken naar zich toe trekt, kijk dan elders. De nieuwe A8 is verbazingwekkend discreet, wat in deze tijd eerder positief is. Onder dat weinig spectaculaire uiterlijk schuilt een gouden hart met een lange adem en bescheiden dorst. De A8 is sportief en geeft je meer zin om zelf het stuur te grijpen dan om gereden te worden op de achterste plaatsen. Een verfijnde, elegante limousine die veel te bieden heeft en die niet te veel in het oog springt: dat is de nieuwe A8.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km