Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
In nauwelijks vier jaar tijd is de Zoute Grand Prix uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze evenementen voor verzamelauto’s. Het programma is zeer aantrekkelijk voor liefhebbers van mooie mechaniek (en koetswerken), van respectabele leeftijd of gloednieuw. Van 10 tot 13 oktober volgden vijf topevenementen elkaar op aan de Belgische kust.
Tijdens die volledige periode verenigde Zoute Top Marques de top van de huidige automerken. Als liefhebber kom je niet elke dag in aanraking met Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini, Porsche, Ferrari, McLaren, Maserati en de zeldzaamste en meest prestigieuze modellen van Audi, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover of Alfa Romeo.
Op vrijdag 11 oktober hield Bonhams een veiling. Mooie stukken veranderden van eigenaar, bijvoorbeeld het prototype Ferrari 250 Europa uit 1954 met een koetswerk van Pinifarina of de Maserati A6G/54 Allemano. Deze Zoute Sale vulde de Zoute Rally aan, een regelmatigheidsrally open voor bolides van 1920 tot 1965. De start werd donderdag 10 oktober gegeven op het Albertplein, met aankomst op zaterdag 12 oktober op dezelfde plaats.
Meer dan 160 wagens namen deel. Ook enkele prestigieuze genodigden zoals Derek Bell achter het stuur van een schitterende Bentley Contintal S1 uit 1957 met aluminium koetswerk of Jochen Mass achter het stuur van een van de vijf Mercedes SSK’s die nog overblijven van 33 stuks gebouwd eind jaren vijftig. Een buitengewone auto getekend door Ferdinand Porsche.
Zondag hadden de laatste twee evenementen moeten plaatsvinden, maar het weer dacht daar anders over. Dat verstoorde de Zoute Concours d’élégance, maar deed niets af aan het enthousiasme van de deelnemers van de Zoute GT Tour. De ongelukkige en kletsnatte auto’s op de Fairway van de Royal Zoute Golf Club geraakten niet meer op het Albertplein. Gezien hun zeldzaamheid en waarde was het te riskant om ze onder de bomen te laten rijden met windkracht acht.
Dit helse weer hield de gelukkige eigenaars van exclusieve GT’s tot twintig jaar niet tegen om ’s morgens af te spreken aan de luchthaven van Kortrijk, waar ze om 10 uur vertrokken richting Knokke. We kregen de kans om deel te nemen achter het stuur van een Audi R8 Spyder 5.2 met 525 pk. Op de luchthaven kregen we meteen een lesje in bescheidenheid: het regende Ferrari’s en tegenover een Rolls-Royce Wraith, Lamborghini Aventador en Porsche Carrera GT passeerden we bijna ongemerkt met onze R8 V10.
We nemen snel revanche als we op het doornatte wegdek moeten rijden: met onze vierwielaandrijving en S-tronic-versnellingsbak vertrekken we zonder problemen. Een beetje geamuseerd zien we in de achteruitkijkspiegel de ongelukkigen die meer moeite hebben om te volgen en op de weg te blijven.
De kap opengooien heeft geen zin. Ik heb geen zin om mijn passagier een koude douche te bezorgen. Omdat we kilometers vastzitten achter moedige fietsers, laat onze gemiddelde snelheid niet toe om aan de druppels te ontsnappen. 525 paarden met de snelheid van vier poten …
We zitten al snel achter enkele glories uit het verleden en kunnen dus snel de vooruitgang van de laatste jaren opmeten. Onze spyder met V10-motor is perfect waterdicht, ondanks de bakken regen die uit de lucht vallen. Hij laat zich met de vingers besturen. We belanden niet in de tegengestelde richting op een kruispunt, zoals die mooie gele Italiaan die een beetje te veel gas heeft gegeven. Wij kunnen onze kracht benutten: door de vier aangedreven wielen en de verschillende rijhulpsystemen is er geen risico om plots neus-aan-neus te staan met onze achterligger.
Perfect ontspannen komen we aan in Knokke om een glaasje te drinken, aangeboden door een van de sponsors van het evenement. Met spijt geven we de sleutel van de R8 terug aan de importeur. Onze supercar was zeker niet de spectaculairste, maar wel een van meest dagelijks bruikbare bij deze natte uitstap.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?