Testen

opwarming van de aarde

Vergeet even politiek correct te zijn en laat de emoties spreken. De ‘dakloze’ RS5 is een raket geschikt voor een rustig tochtje onder de zon met het gezin, waarvan de pk’s maar een kleine streling van de rechtervoet nodig hebben om je naar een andere planeet te sturen. Een ontmoeting met een wolf in schaapskleren.

  • Piette François
  • 19 juli 2013
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Buitengewone motor met twee gezichten
  • Comfort
  • Prestaties
  • Snelle versnellingsbak
  • Sublieme afwerking
  • Veilig en leuk weggedrag
  • Belangrijke massa
  • Beperkte garantie
  • Nog iets te braaf?
  • Prijs
  • Standaarduitrusting

Iets duivels?

De sierlijke allures van een goed opgevoede dame ondergaan hier een transformatie. De brave A5 Cabriolet viel in een pot toverdrank en kwam eruit als een gespierde bolide met enorme uitlaten en gapende grille. Hij staat er echt. Maar als je voorzichtig blijft in de kleurkeuze, behoudt hij toch een zekere discretie.

Indrukwekkend

De RS5 ziet er intimiderend uit maar is uitnodigend binnenin. Aluminium inzetstukken worden gemengd met leder om een zeer luxueuze sfeer te creëren. Naar goede Audi-gewoonte past alles perfect in elkaar en zijn alleen de beste materialen gekozen. Qua rijpositie heeft de constructeur een subtiel compromis gevonden tussen de comfortabele zitpositie van een berline en de rijpositie van een coupé. Achterin is er geen enkel probleem voor jouw kroost, die veel plezier zal beleven in dit beest.

Het zit allemaal perfect in elkaar, alles valt goed in de hand. De wijzer van de toerenteller zit pas bij 8.500 tr/min in de rode zone. We kunnen nochtans betreuren dat hij, afgezien van de ontelbare RS5-logo’s en enkele stijleffecten, niet nog exclusiever is. We kunnen niet wachten om hem te laten brullen, maar kijken eerst nog even wat er onder de motorkap schuilt.

The Devil Wears Prada

Onder de motorkap toont de V8 zijn mooie, rode cilinderkoppen. Laten we ervan genieten nu het nog kan, want deze motor is één van de laatste mechanische meesterwerkjes zonder turbo. Uit een cilinderinhoud van 4,2 liter haalt deze krachtbron 450 pk bij 8.250 tr/min. Ook het koppel is hoog: 430 Nm beschikbaar tussen 4.000 en 6.000 tr/min.

Zeven versnellingen en een hoog gewicht

Naar goede Audi-gewoonte wordt het koppel over de vier wielen verdeeld via een Quattro-systeem. De S-Tronic-automaat met dubbele koppeling telt zeven versnellingen. Positief is dat het sportdifferentieel het vermogen verdeelt tussen de achterwielen. Helaas is dat een optie. Op basis van de technische fiche zouden we zeggen dat de 450 paarden zelfs niet overdreven zijn om bijna twee ton leeggewicht voort te bewegen. Audi kondigt niettemin een topsnelheid aan van 250 of 280 km/u en deze snelle cabrio haalt 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden.

Zijn we weg?

Oké, nu zijn we echt vertrokken. Opgewonden drukken we op de startknop en klettert de V8 even voor hij stabiliseert bij een hoog stationair toerental door de koude mechaniek. Het geluid geeft je rillingen maar blijft discreet. We rijden zachtjes de stedelijke drukte uit: de RS5 laat zich zonder nadenken besturen. Je zou bijna vergeten dat dit een uitzonderlijke mechaniek is, want er heerst stilte, zelfs met de kap geopend. Het rijcomfort is verbazingwekkend!

Beschaafde razernij

Onder 4.000 tr/min blijft de V8 erg beschaafd en spreekt niet echt emoties aan. Jammer. Maar voorbij dat punt  wordt het een wilde rit, met een soundtrack van de V8 uit de NASCAR die het haar op jouw armen doet rechtstaan. Hij duwt krachtig maar niet brutaal en gaat door tot 7.500 tr/min. Dan kalmeert de acceleratie een beetje en schakelt de bak naar de volgende versnelling. En dan zijn we weer vertrokken. De schitterende automaat schakelt bliksemsnel en laat geplof horen in de uitlaat bij het terugschakelen. Wat trouwens af en toe brutaal verloopt.

Veiligheid boven alles

Met zijn Quattro-vierwielaandrijving heeft de RS5 nooit gebrek aan tractie. Grip is er bij de vleet, je zou bijna geloven dat er superlijm op de banden kleeft. Forceer hem echter in de bochten, door de rechtervoet van het gas te lichten zoals we dat graag zien, en de achterkant aarzelt niet om geleidelijk uit te breken. Eenvoudig, doeltreffend en nooit verraderlijk. De remmen lijken onfeilbaar, zolang je ze ‘verstandig’ gebruikt. De RS5 weegt nochtans veel en dat voel je aan kleine koetswerkbewegingen in scherpe bochten.

En toch …

Zelfs bij een dynamische rijstijl blijft de RS5 beschaafd. De V8 klinkt verleidelijk, maar gaat nooit storend huilen. De extra pit van de optionele sportuitlaat misten we misschien wel. Zowel de algemene bediening als het weggedrag zijn gemakkelijk. De RS5 is een raket voor iedereen, niet de pure en harde sportwagen voor wie houdt van een viriele rijstijl. Sommigen zullen dat appreciëren, anderen zullen wat karakter missen. Toegegeven, nu zoeken we wel spijkers op laag water. Wij vinden het compromis perfect geslaagd voor dagelijks gebruik.

Pijnlijke zaak

Door de nagenoeg verplichte opties is het moeilijk om de prijs onder 110.000 euro te houden, een dikke 10.000 euro meer dan de basisprijs. Audi mocht wel vrijgeviger zijn met de standaarduitrusting, die enkele onvermijdelijke tekortkomingen telt. En de garantie duurt maar twee jaar … Qua verbruik is de toewijding van een monnik nodig om onder 11 l/100 km te blijven. Laat je jouw rechtervoet spreken, dan schiet het brandstofbudget de hoogte in: meer dan 16 l/100 km lijkt dan het minimum.   

Conclusie

De Audi RS5 Cabrio is erg duur. Maar zoals gewoonlijk pakt Audi de dakwerken van de RS5 zeer ernstig aan. De fantasie wordt verzekerd door de levendige motor die in de toeren blijft klimmen. In tijden van steriele turbomotoren blijft dit een waar mechanisch plezier. Ondanks zijn prestaties, is de RS5 niet minder geciviliseerd voor dagelijkse trajecten dan een 2.0 TDI. En daar ligt zijn allergrootste troef.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km