Testen

Boeing 747 voor de weg

De naamgeving van Audi is even simpel als de Bijbel: A voor conventionele modellen, S voor sportieve modellen en RS voor supersportieve modellen. Verwacht je van deze S6/S7 huiveringwekkende kicks, dan gaat het helaas om een verkeerde casting. Welkom in de wereld van het raffinement.

  • Piette François
  • 11 december 2012
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Comfort behouden
  • Hightechuitrusting (in optie)
  • Sereen en doeltreffend weggedrag
  • Topprestaties
  • Uitstekende afwerking
  • Dure opties
  • Gewicht bij sportieve rijstijl (s6 avant)
  • Magere standaarduitrusting
  • Weinig demonstratieve motor

Absolute discretie

Met het S-gamma trekt Audi de kaart van de discretie. Geen opvallende koetswerkkit, schreeuwerige kleuren of uitlaten als een bazooka dus. We tellen wel vier uitlaatpijpen, maar ze blijven discreet en zijn mooi geïntegreerd. Zeker niet ostentatief. Zelfde refrein voor de bumpers en de specifieke logo’s: het straalt ingetogen sportiviteit uit en is niet opzichtig.

Twee cilinders minder

De grote veranderingen schuilen onder de motorkap. Van de vorige S6 herinneren we ons het karakteristieke geluid van de atmosferische V10. Vandaag zijn de tijden veranderd en moeten zelfs sportwagens zich inspannen om minder te verbruiken. Daarom ligt een gloednieuwe 4.0 V8 biturbo onder de motorkap. Op papier zeker geen schande. 420 pk en vooral een constant koppel van 550 Nm tussen 1.400 en 5.300 tr/min moeten ruim volstaan. Met deze motor verbruiken de S6 en S7 minder dan 10 l/100 km (volgens de constructeur) en halen ze 100 km/u vanuit stilstand in minder dan vijf seconden.

Maar zes cilinders

Met cylinder on demand kan de V8 ook op de helft van het aantal cilinders draaien (zoals een V4 dus), als de bestuurder een lichte voet heeft. Zo wordt kostbare brandstof bespaard. Opdat je de omschakeling niet zou merken en de motor als een V8 zou blijven klinken, werkte Audi aan de akoestiek (zowel de luidsprekers in het interieur als de uitlaten).

Chassis

Uiteraard drijft de uitvinder van de Quattro-transmissie de vier wielen (met velgen van 19 tot 20 duim) aan in de S6 en S7. Gelukkig, gezien het vermogen en het koppel dat ze te slikken krijgen. Voor meer sportiviteit kun je een sportdifferentieel bestellen dat het vermogen verdeelt tussen de achterwielen. Het doel? Bochten uitrijden met de doeltreffendheid van een atoombom op een bamboehut.

Welkom aan boord

Audi weet hoe het auto’s moet bouwen. Open de deur en je ontdekt een wereld van sport en luxe met een ongelooflijke zorg voor detail. Leder, alcantara en materialen zoals echt aluminium worden gecombineerd om een typische sfeer te creëren. Verbluffend zijn de navigatie via Google Earth (met realtimeverkeersinfo), de foutloze ergonomie en de precieze assemblage die niets dan lof verdient. Het interieur straalt kwaliteit uit. Maar voor echte verleiding moet je eerder bij het traditionele Jaguar zijn.

Op de weg

Druk op de startknop en de V8 ontwaakt discreet. Misschien zelfs té discreet. De stop-starttechnologie snijdt de adem af bij stilstand, waardoor je de motor zelfs helemaal niet meer hoort. De S-Tronic-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen schakelt zacht. Alles verloopt gemakkelijk en vanzelfsprekend, alleen de afmetingen maken manoeuvreren in de stad soms moeilijk.    

Ten aanval

Klaar om op te stijgen? Met het Audi Drive Select in Sport-modus, de automaat in Sport-stand en het rechterpedaal tot tegen de vloer vertrekt de snelle Audi. Een ingetogen gegrom weerklinkt en er is een constante, viriele duw. Net als een Jumbo Jet die opstijgt, lijkt die duw nooit op te houden. Geen plotse vrijgave van extra kracht of een verwoestend gehuil. Geen demonstratie, maar doeltreffendheid. De bak schakelt soepel en de wielen verwerken sereen het vermogen.

Het chassis

Ondanks de gewichtshandicap van meer dan twee ton, verbaast de S6 Avant door zijn snedigheid. Natuurlijk niet zoals een Lotus Elise of een echte sportwagen; de S6 Avant blijft relatief inert in krappe bochten. Het geheel is sereen en stabiel in snelle bochten en de remmen overtuigen (zeker de optionele koolstof-keramische exemplaren). De stuurbekrachtiging geeft, zoals wel vaker tegenwoordig, te weinig feedback. De adaptieve schokdemping vrijwaart het comfort in alle omstandigheden, ook in eerder ‘acrobatische’ situaties.

De balans van de S7 valt nog wat positiever uit. Met ongeveer 150 kg minder op de weegschaal dan de S6 Avant, is hij wendbaarder, verwerkt hij hobbels in de weg beter en lijkt hij minder gevoelig voor koetswerkbewegingen.  

Prijs

Het niveau van perfectie weerspiegelt zich in de factuur: 76.070 euro voor de S6 Avant en ongeveer 10.000 euro meer voor de S7. En dat is nog maar het begin, want zelfs met die prijs zien we nog krenterigheid in de uitrustingslijst. De snelheidsregelaar, de parkeersensoren, het lederen Milano-interieur, de verwarmde zetels, de Bluetooth-verbinding, enzovoort zijn opties. Op de lange optielijst zien we ook keramische remmen van bijna 10.000 euro. De afrekening loopt dus snel op tot meer dan 100.000 euro. 

Wat het verbruik betreft, is de nieuwe V8 van het huis zeer redelijk. Het gemiddelde blijft onder 12 l/100 km, zonder dat je jezelf de troeven van de V8 biturbo moet ontzeggen. Reken op ongeveer 8 l/100 km bij legale snelheid op de autosnelweg. Opmerkelijk.

Conclusie

Vergeet pure sportiviteit. Terwijl de S6 en S7 in staat zijn om het asfalt te mishandelen, zijn er eerder comfortabele GT’s. Op dynamisch vlak minder opwindend dan een S5, maar wel ruime en discrete gezinswagen met overdonderende prestaties. Wellicht niet dé sportieve keuze, maar eerder de keuze van een drukke zakenman. En in ieder geval een uitstekende auto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km