Testen

Onmiskenbaar premium

 

In afwachting van een nieuw instapmodel met voorwielaandrijving op hetzelfde platform als de volgende Mini, is de tweede generatie van de 1-Serie uit 2011 het toegangsticket tot het meest verkochte premiummerk BMW. Tot de komst van de 125d (218 pk, 450 Nm koppel, 126 g CO2/km en 4,8 l/100 km) vormt de 120d het topmodel van de compacte Duitser.  

 
  • Wouters Bruno
  • 30 april 2012
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Krachtige en zuinige motor
  • Leuk weggedrag
  • Talrijke opties

 

Deze topversie is al heel aantrekkelijk, want het tweeliter viercilinderblok ontwikkelt 184 pk (of 163 pk in ons geval) en een koppel van 380 Nm voor een CO2-uitstoot van 119 g/km en een gemiddeld normverbruik van 4,5 l/100 km. De 1-Serie wijdde in 2011 een nieuw uitrustingsprincipe in met de afwerkingen Urban en Sport, elk met hun specifieke aankleding en uitrusting  in het interieur en aan de buitenkant, die hun persoonlijkheid weerspiegelt.

Onze 1-Serie Sport zag er beeldig uit in zijn Karmesinrot-kleedje, nochtans geen metaalkleur en dus verkrijgbaar zonder meerprijs. Zoals altijd bij de Duitse constructeur staat veel uitrusting helaas op de optielijst en moet je daarvoor diep in de buidel tasten. De Sport Line kost 1.625 euro en dat is duur betaald voor enkele elementen in aluminium of zwart, een sportstuur en -zetels, een centrale armsteun en enkele chroomaccenten op het instrumentenbord.

Het spel met de opties

We gaan verder met het Comfort Pack Plus (2.885 euro) dat bestaat uit de Servotronic, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, parkeersensoren achteraan, mistlampen, regen- en lichtsensoren, automatische klimaatregeling, cruise control en nog enkele snuisterijen. Daar kunnen we nog het Light Pack (1.540 euro) met adaptieve xenonlampen en het Connectivity Pack (2.360 euro) met het navigatiesysteem Professional en de handenvrije kit met USB-verbinding aan toevoegen.

En laten we de uitstekende en eigenlijk onmisbare achttrapsautomaat, helaas gefactureerd voor 2.190 euro, en het lederen interieur van 1.620 euro niet vergeten. Resultaat: 13.200 euro opties en dus een totale prijs van 41.120 euro. Niet mis voor een instapmodel…

Zodra we die bittere pil geslikt hebben, vinden we met veel plezier alle knowhow van BMW terug in dit model. Met zijn trekjes van een shooting break, lange motorkap en ver naar achteren geplaatste cockpit bevalt de 1-Serie ons wel.

Het plezier om te rijden…

Hij bevalt ons ook door zijn evenwichtige gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en scherp en speels weggedrag. In het interieur, waarvan de verbeterde afwerking de oude generatie snel doet vergeten, vind je onmiddellijk een goede rijpositie en zit je redelijk laag, wat een sportieve rijstijl aanmoedigt.   

Onze testwagen stelde zich tevreden met 163 pk en dat hebben we nooit ervaren als een straf. De automaat is echt een aan te bevelen optie want hij werkt uitstekend in alle omstandigheden. Hij reageert snel en  draagt bij tot het rijplezier. Met Driving Experience Control, een knopje links op de console, kies je tussen de modi Sport+, Sport, Comfort en Eco Pro. Dat verhoogt het rijplezier nog door in te grijpen op de schakelbewegingen van de automaat maar ook op het motorbeheer, de ophanging en de stuurbekrachtiging.

… en te besparen

Zoals de naam aangeeft, verkiest de Eco Pro-modus een zuinige rijstijl met een specifieke afstelling maar ook met rijtips op het instrumentenbord. Deze modus verandert zelfs de regeling van het klimaat. De verbruikswinst wordt getoond op een scherm aan de hand van het aantal gewonnen kilometers. De Eco Pro-stand moet na elke start manueel geselecteerd worden en het systeem keert altijd terug naar de normale stand waardoor we deze economische modus geregeld vergaten te gebruiken.  Zonder te rijden als een woesteling of er speciaal op te letten, bleef ons verbruik beperkt tot 6 l/100 km.  Niet slecht voor een auto met 163 pk. In de 1-Serie betekent zuinig dus zeker niet armoedig.

Is hij dan perfect? Zeker niet, als we het budgettaire luik bekijken. Met zulke prijzen is de 1-Serie niet voor iedereen weggelegd, dat is wel het minste wat we kunnen zeggen. Nog een punt van kritiek, een vervelend detail: we begrijpen niet waarom we in de ene BMW onze iPod wel kunnen aansluiten en muziek kunnen beluisteren en in de andere, zoals deze 1-Serie, niet. Een nukkige verbinding blijkbaar…

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km