Testen

goed compromis tussen passie en redelijkheid

De BMW 3 reeks bestaat sinds kort in een elegante coupé uitvoering. In afwachting van de M3 stelt BMW ons de 306 pk krachtige 335I voor.
  • Piette François
  • 02 augustus 2006
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Aangemane versnellingsbakken
  • Afwerking
  • Fantastische motor
  • Idrive nog steeds niet eenvoudig genoeg
  • Prijs
  • Talrijke maar dure opties
Niet iedereen stemt in met Chris Bangle, de Engelse designer, die bij BMW aan de slag is, integendeel zelf. Met zijn complexe creaties heeft hij al meerdere amateurs van het merk de schrik op het lijf gejaagd. De 3 reeks, die al enkele jaren geleden op de markt kwam, moet het niet echt van finesse hebben, in die mate zelf dat de vraag mag gesteld worden als het wel mogelijk is om er een elegante coupé van te kunnen maken. Wel, we staan voor het voldongen feit dat de designers van BMW er een prachtstuk van gemaakt hebben. Ook al lijkt hij op de berline is hij in werkelijkheid langer en lager dan zijn grotere broer. Nochtans is hij, dankzij het gebruik van synthetische materialen voor de vleugels bijvoorbeeld, 10 kilo lichter dan de vierdeurs. Hij is niet echt van het “Bangle” type, en straalt heel wat elegantie uit met zijn lange wielbasis en geraffineerde details. Het expressieve voorsteven zorgt voor dynamisme en dit loopt door tot achteraan met een markante lijn. Achteraan vinden grote rode en witte achterlichten dat gebruik maken van de LED technologie. Betere leefbaarheid Het dashboard, overgenomen van de berline, bezit een onberispelijke ergonomie. Het iDrive systeem, dat tot op heden hevig werd bekritiseerd voor zijn complexiteit, dat de climatisatie, de radio en het optionele navigatiesysteem bestuurd werd vereenvoudigd, maar blijft voor ongemakken zorgen. Met voldoende plaats voorin en achterin biedt deze auto de nodige ruimte voor vier volwassenen met voldoende comfort. De traditie wordt voortgezet met het gebruik van kwaliteitsmaterialen, perfecte assemblage en verzorgde afwerking. BMW heeft ook voor enkele nieuwigheden gezorgd, zoals de veiligheidsgordels vooraan die met behulp van een elektrische arm naar voor geschoven worden en na enkele seconden terug verdwijnen. Net zoals bij de 7 reeks is de coupé uitgerust met een nachtverlichting dat voor een bijzondere atmosfeer zorgt in de cockpit dat regelrecht kwaliteit uitstraalt. Nieuwe motor Momenteel is de Coupé van de 3 reeks beschikbaar met de 325I en 330I benzinemotoren, de 330d dieselmotor, en zal hij ook beschikbaar zijn met de nieuwe 335I motor. Zes cilinders in lijn met een inhoud van 2979 cc dat gebruik maakt van de Twin Turbo (één turbo per 3 cilinders) technologie en directe inspuiting. Het resultaat is een motor van 225 kW (306 pk) met een maximaal koppel van 400 Nm vanaf 1300 tr/min. Deze motor is van een verbluffende soepelheid en heeft acceleraties van hoog niveau. De 0 tot 100 km/u wordt afgehandeld in 5.5 seconden, en de 335I blijkt dan ook nog eens sober te zijn. Op de autosnelweg is het mogelijk om een verbruik van 10 liter per 100 km te halen, en dat is meer dan redelijk voor een dergelijke motor. Het motorblok geniet ook van een uitgekiende akoestiek, en doet de klassieke BMW 6 cilinders alle eer aan. We worden het optrekken maar niet beu, vooral niet met de twee aangeboden versnellingsbakken (automaat en handgeschakeld) die uiterst geslaagd voor de dag komen. Spijtig genoeg heeft dit allemaal zijn prijs. Met een prijskaartje van 47.600€ zullen we deze 335I niet te veel te zien krijgen bij ons. Voor wat minder geld beginnen de benzine motoren aan 36.800€, en 42.500€ voor de dieselmotor. Andere motoren, die fiscaal minder zwaar doorwegen, worden later dit jaar verwacht.
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km