Testen

Sport in maatpak

BMW stort zich nogal laat op de markt van de coupé- berlines. Het Duitse bedrijf is echter vastbesloten om een plaatsje te veroveren naast de Audi A7 Sportback, Mercedes CLS en andere Porsche Panamera's. Maar hoe?  

  • Piette François
  • 05 februari 2013
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Dynamisch weggedrag
  • Motorklank
  • Ruimte binnenin
  • Topprestaties
  • Uitrusting op maat (bmw individual)
  • Enkele opties zijn noodzakelijk
  • Maar 2 jaar garantie
  • Stevig basistarief
  • Stuurinrichting voor verbetering vatbaar
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

 

Uiterst compleet aanbod

Net als het aanbod fijn gebak van mijn geliefde banketbakker, blijft het BMW-gamma maar groter worden. De 6 Gran Coupé stort zich met beide voeten in dee groeimarkt, en doet dat met afmetingen tussen de klassieke 5- en 7-Serie. Hij pakt het sportiever aan dan de 5-Serie GT, maar in een praktischer formaat dan de 6-Serie Coupé en Cabriolet. Niet echt voor de hand liggend dus ...

German Style

Het is uiteraard heel subjectief, maar na een klein onderzoek blijkt dat de 6 Gran Coupé wel eens één van de mooiste BMW's ooit zou kunnen zijn.  Een agressieve blik, brede schouders, gespierde maar vloeiende flanken: het totale plaatje is geslaagd. De afmetingen maken ook de nodige indruk met een lengte van meer dan 5 meter en meer dan 1,9 meter breedte. Indrukwekkend ! 

Smaakvol of niet? Aan jou de keuze

Op het eerste gezicht zijn er geen grote verrassingen. Het typerende interieur blijft het merk trouw, in een luxueuze en sportieve sfeer, maar ook redelijk strak. Wie voor meer fantasie wil gaan, kan voor het BMW Individual-programma kiezen, wat echter geen goed nieuws is voor de bankrekening. Je hebt dan wel recht op een grenzeloze combinatie kleuren, motieven en materialen. Een kwestie van smaak ...

Trouw

Het goede nieuws is dat de basis uitstekend is. In de naam vinden we "coupé" terug, en dat is hij, op basis van de lage zitpositie en perfecte ergonomie, wel degelijk. Alles valt vlotjes in de hand, en zelfs de grootsten onder ons zullen het gevoel hebben "laag" te zitten. Nog voor de motor aanslaat, voelt alles gewoon juist aan. Even achteruit kijken ... en dan krijgt het enthousiasme een deuk: het zicht 3/4 achteraan is heel beperkt ... maar het is dan ook een coupé!

Über-diesel

Dat we ons op het dieselmodel hebben gestort, zal voor niemand een verrassing zijn. BMW is tot het uiterste gegaan, en heeft maar één dieselversie: de 640d! Een competitiemodel met een zescilinder-in-lijn van drie liter, goed voor 313 pk en een koppel van 630 Nm vanaf 1.500 tr/min! Met dergelijke argumenten heeft de benzineversie met een stevige concurrent te maken, achtvoudige en automatische versnellingsbak inbegrepen. 

Zacht

Na de eerste meters op de weg voelen we meteen dat de mechaniek veel in huis heeft. Nochtans rijdt dit beest zacht en veilig. De contouren van het koetswerk zijn in te schatten, maar het geheel valt wel gemakkelijk te bedienen. Verbazingwekkend: de auto rijdt bijna even agiel als een kleine sportieveling, ondanks de Panzer-afmetingen. Hoe dat komt? Ons testexemplaar is uitgerust met vierwielsturing.

Heroïsche kracht

Een lichte druk op het gaspedaal en de zescilinder laat meteen van zich horen, en bootst daarmee op geslaagde wijze de benzineversie na. Daar gaan we zeker niet over klagen, wetend dat de zescilinder dieselmotoren van het merk door de band voor een onaangenaam motorgeluid zorgen. Deze krachtpatser in maatpak gaat daarbij heel vlot naar de rode zone van de toerenteller, terwijl de rug een grondige massage krijgt. Geloof me vrij, nog steeds geen spijt dat we niet voor de benzinemotor hebben gekozen.

Zwaar en lenig

Ik blijf het maar moeilijk hebben met de stuurinrichting van de huidige BMW's, de return voelt heel kunstmatig aan. Dat worden we gewoon na een aantal kilometer, zul je zeggen. Oké, maar dit was ooit een topargument van het merk. Toch moet het gezegd zijn dat deze Gran Coupé, en dan vooral in combinatie met de actieve ophanging en de vier meedraaiende wielen, op een uiterst precieze wegligging mag rekenen. Ondanks de 1,9 ton op de weegschaal blijft hij lenig. De Sport-stand doet hem als een ware sportwagen aanvoelen.

Royaal comfort

Zoals we mochten verwachten, is het comfort op de afspraak. Schakel de Comfort-instelling in en de kleinste oneffenheden worden moeiteloos weggefilterd. Tegelijk maakt de optionele Bang & Olufsen-geluidsinstallatie (5.240 euro) een concertzaal van het interieur.
Achterin hebben twee volwassenen voldoende ruimte voor de benen en boven het hoofd. De 460 liter van de koffer zijn niet echt indrukwekkend, maar dat getal kan wel tot het drievoudige oplopen dankzij een neerklapbare achterbank (40/60).  

Prijzen

88.600 euro is de instapprijs! Voor die prijs geeft BMW er verwarmde zetels vooraan bij, elektrische instelling van het stuur, xenonkoplampen, stembediening, licht- en regendetectoren, parkeerhulp, een snelheidsregelaar met remfunctie, 17-duimsvelgen, een uitstekend navigatiesysteem met harde schijf en een geluidsinstallatie met negen luidsprekers.

Wat ontbreekt er? De actieve ophanging, de actieve snelheidsregelaar, antiverblindende achteruitkijkspiegels, een lederen interieur: stuk voor stuk dure opties. Tot slot is er voor 3.450 euro  nog een xDrive-versie met integrale transmissie beschikbaar.

Het betere nieuws komt van het gemiddeld verbruik. Het is mogelijk om minder dan 7,5 l/km te verbruiken, ondanks de 313 pk onder de motorkap, maar een gemiddeld verbruik van 8 tot 8,5 l/km is een realistischer cijfer.

Conclusie

Deze Gran Coupé heeft duidelijke en sportieve BMW-genen in zijn DNA. Een krachtige motor, een precies en lenig weggedrag, een dreigende blijk: BMW laat geen twijfel mogelijk. Een prachtig product, maar met een stevig prijskaartje. Zo kost een 535d, met een vergelijkbaar vermogen (toegegeven, met een minder uitgebreide uitrusting), bijna 30.000 euro minder.

 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km