Testen

Het plezier van vermogen

Vind je de 6-Serie niet meer dan een Panzer die vooral bedoeld is om Amerikanen aan de westkust te plezieren? Een vooroordeel, zullen de Duitse 'dokters' antwoorden die aan de bolide gewerkt hebben. We namen de proef op de som met een testexemplaar van de nieuwe 6-Serie cabriolet.
  • Piette François
  • 04 november 2011
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geluiddemping
  • Kwaliteit van de kap
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Schitterende motor
  • Uitstekende automaat
  • Zeer hoogwaardige uitrusting
  • Belangrijke massa
  • Dure opties
  • Grote afmetingen
  • Hoge prijzen
  • Onduidelijke ergonomie
  • Ruimte achteraan

Forse afmetingen

Zeker is dat de nieuwe 6-Serie niet op maat van de stad ontworpen werd. Oordeel zelf: 4,9 meter lengte en 1,9 meter breedte en een gewicht van 1,9 ton! Kortom, de 6-Serie is zeker niet de nieuwe Gina Lollobrigida en eerder aan de dikke kant. Zijn design overtuigt nochtans met een geprofileerde en dreigende neus. De kont spreekt minder tot de verbeelding en oogt ongestructureerd. Maar over smaken en kleuren…

Sfeer aan boord

Door wat met de opties te spelen, kun je een interieur met warme kleuren samenstellen. Toch wordt de sfeer binnenin nooit echt vrolijk. Je krijgt wel onmiddellijk een goede kwaliteitsindruk en alles valt goed op het netvlies of in de hand. Plaats is er voorin op overschot. Achterin is het een ander verhaal: ondanks de forse afmetingen is de ruimte daar eerder beperkt.

Met de handleiding van het immense gps- en infotainmentscherm kun je meerdere winteravonden vullen. En daar knelt het schoentje: aan de ergonomie moet je gewoon worden. Tussen de menu’s, submenu’s en informatieschermen loop je gemakkelijk verloren. De mogelijkheden van het systeem zijn eindeloos.

Motor

De 640i testwagen beschikt niet over een viercilinder, zoals de naam kan suggereren, maar over een drieliter zescilinders-in-lijn. Blijven de Duitsers bescheiden? Helemaal niet, want twee turbo’s blazen deze zes-in-lijn leven in en zorgen voor 320 paarden en een koppel van 450 Nm bij 1.300 tr/min.

Mooi al die cijfers, maar wat geeft dat op de weg? Een flinke duw in de rug! Voor een instapbenzinemotor heeft deze krachtbron een sterk temperament. Hij stuwt de bijna twee ton zware 6-Serie in 5,7 seconden naar 100 km/u. In de praktijk vertaalt zich dat in een stevige duw vanaf de laagste toeren, een grote soepelheid en last but not least een gedempte brom die verduiveld verleidelijk klinkt. De automaat telt acht versnellingen en daar valt niets op aan te merken. Intelligentie, snelheid, reactiviteit: alles is aanwezig, zowel in normale, sportieve als manuele modus.

Vlot vooruit

Zo’n massa veroorzaakt natuurlijk een zekere inertie op de weg, al deed BMW zijn best om het gewicht niet te laten voelen. Actieve besturing, achterwielaandrijving, een adaptieve ophanging: BMW haalde het hele arsenaal boven om de 6-Serie zo wendbaar mogelijk te maken. En dat weet ons te overtuigen. De 6-Serie is niet zo wendbaar als een berlinetta, maar laat zich met gemak sturen en heeft een verrassend goede grip. Hij lijkt dol op bochtige wegen. Het is een waar plezier om bochten aan te snijden met een goed tempo.
Maar er is een zwak punt. Twee zelfs. Het eerste is de actieve stuurbekrachtiging die niet regelmatig genoeg reageert. Het tweede probleem is dat een groot deel van de hulpmiddelen een optie is.

En het comfort?

BMW heeft zich niet laten verleiden tot de trend van de stalen cabriodaken. Gelukkig, want hierdoor blijft de lijn vloeiend en is er ook genoeg kofferruimte als je open wilt rijden. De afwerking van het stoffen dak is van die aard dat je de indruk hebt in een coupé te reizen. Een kap die wappert en trilt, dat behoort tot het verleden. De geluiddemping is uitstekend, zowel mechanische geluiden als rolgeluiden worden goed beheerst. Duitse kwaliteit, zeg je?

BMW stelt vier rijmodi voor: Comfort, Normaal, Sport en Sport+. Die veranderen het beheer van de versnellingsbak, de besturing, de schokdemping, kortom de 'cuisson' van de hele auto. In comfortmodus is de ophanging soepel en verzacht ze oneffenheden in het wegdek. Daarop volgt een kleine aarzeling, maar het is zeker niet aangenaam. De auto lijkt klaar om kilometers te malen, temeer omdat de rijpositie bijna perfect is. De passagiers achterin verschillen waarschijnlijk van mening, zij zitten veel minder goed.

Pijnlijk

Het is zover, je bent ervan overtuigd dat dit een auto is voor jou. Het moment is gekomen om je chequeboekje boven te halen: 90.000 euro is de basisprijs. De uitrusting is rijkelijk, maar een omweg naar de optielijst lijkt toch onvermijdelijk want BMW is in de standaarduitrusting toch een en ander “vergeten”. En dan wordt het een dure grap.

Een klein voorsmaakje: metaalkleur (1.100 euro), comfortzetels vooraan met elektrische bediening (2.350 euro), antiverblindingsspiegels (430 euro), head-up display (1.610 euro), parkeersensoren voor en achter (900 euro), adaptieve koplampen (725 euro), een boordplank afgewerkt in leder (1.500 euro), Adaptive Drive (4.370 euro), camera’s om achteruit te rijden en opzij te kijken (750 euro), internettoegang (100 euro), nappaleder (1.570 euro), 19- en 20-duimsvelgen (1.270 tot … 4.170 euro), een Bang & Olufson (5.240 euro), een HiFi Professional-systeem (900 euro), enzovoort.

Gelukkig is het verbruik niet zo gigantisch als verwacht: 11 l /100 km. Absoluut blijft dat een hoog cijfer, maar gezien het vermogen en het gewicht valt dat goed mee.

Conclusie

Altijd meer! De nieuwe 6-Serie biedt meer plaats, meer uitrusting, meer vermogen en ga zo maar voort. Helaas sleept hij ook meer kilo’s mee en bereikt de prijs een nieuw plafond. Je kunt natuurlijk niet alles hebben, maar we moeten erkennen dat de 6-Serie een schitterende machine is om continenten te doorkruisen die op veel vlakken de perfectie benadert.

 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km