Testen

Mag het een beetje meer zijn?

De Quandt-familie mag zich verheugen. Er gaat geen maand voorbij of er valt een persbericht in de bus over de financiële resultaten van het merk de propeller in het logo, dat telkens zijn eigen records verpulvert. De nieuwe groeilanden zijn daar niet vreemd aan. Vooral China, waar men dol is op de mooie Duitse limousines.

  • Wouters Bruno
  • 17 maart 2013
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Automaat (onmisbare optie!)
  • Dynamische kwaliteiten behouden
  • Royale ruimte
  • Gierige optiepolitiek
  • Meerkosten moeilijk te rechtvaardigen

Om die klanten tevreden te stellen, bouwt BMW een verlengde 3-Serie die in Europa niet beschikbaar is. Dit platform diende wel als basis voor de 3-Serie Gran Turismo die voorgesteld werd op het salon van Genève. Het is een gedurfde mix van verschillende genres. Niet echt een berline, ook geen echte break, coupé, SUV of SAV maar eerder een beetje van alles tegelijk.

De Duitse constructeur heeft geen schrik om verschillende genres door elkaar te halen, zowel onder BMW- als Mini-logo. Dat leidde al tot spectaculaire modellen zoals de X6 of verrassingen zoals de Mini Countryman (en nu ook Paceman). BMW gaf ons al een voorsmaakje van het GT-concept in 2009 met de 5-Serie GT, die niet begeestert met zijn discutabele esthetiek, maar heerlijk is voor zijn passagiers, die in de watten worden gelegd in het uitnodigende en lichte interieur.

Aanbod vermenigvuldigen

De marketingjongens argumenteerden bij de presentatie van de GT dat de smaken en eisen van de klanten geëvolueerd zijn. Ze willen het rijplezier van het merk behouden maar met meer functionaliteit en ruimte, zonder dat het ‘utilitair’ wordt zoals een breakafgeleide als de 3-Serie Touring. De ‘bompaboom’ helpt ook: oudere klanten waarderen een hoge toegang meer. 

Premiumruimte

De fans van BMW zullen het design op prijs stellen, anderen denken wellicht dat het originele profiel betaald wordt met een ‘zwaar’ ontwerp, al blijft de 3 GT gelukkig ver weg van de ‘panzerlook’ van de 5 GT. De deuren met ruiten zonder kader, de daklijn die zacht daalt naar achteren, de luchtroosters geïntegreerd in de voorvleugels en de actieve achterspoiler benadrukken de exclusieve positionering die BMW aan de derde telg van de 3-Serie wil geven. Op het verlengde platform van de 3-Serie limousine van onze Chinese vrienden staat een auto die 8 cm hoger, 17 cm langer en 1,7 cm breder is dan de 3-Serie Touring en 7,2 cm meer beenruimte biedt aan de passagiers achterin.

Sport, Modern, Luxury

Het verhoogde profiel komt de zitpositie ten goede (5,9 cm hoger), net als de bagageruimte, die nu 520 liter groot is of 25 liter meer dan in de Touring (1.600 liter met neergeklapte achterbank). De koffer oogt trouwens verzorgd. Led- lampjes, een hoedenplank in twee delen die onder de vloer opgeborgen kunnen worden, rails met bevestigingsringen, een achterbank die deelbaar is in 40/20/40, … : niets ontbreekt.

BMW’s nieuwste is verkrijgbaar in de afwerkingen Sport, Luxury en Modern, pakketten die enkele verschillen creëren met de standaardmodellen en die 1.935 euro extra kosten. Een geslaagd M Sport-pakket is beschikbaar vanaf juli.     

Drie benzines, twee diesels

De 3-Serie Gran Turismo begint zijn carrière met vijf motoren, drie benzines en twee diesels. De 320i en 328i benzines gebruiken BMW’s tweeliter viercilinderblok met TwinPower Turbo-technologie en directe injectie. Deze versies ontwikkelen respectievelijk 184 en 245 pk (koppel: 270 en 350 Nm). De top van het gamma, de 335i, heeft recht op een drieliter zescilinder-in-lijn met een respectabel vermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm.
Dieselrijders hebben recht op een tweeliter viercilinder TwinPower met 143 en 184 pk (320 en 380 Nm koppel). De vijf motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar in optie is een uitstekend automaat met acht versnellingen beschikbaar op alle modellen. Ondanks BMW’s aandacht voor de stroomlijn mag je geen mirakels verwachten. De CO2-uitstoot en het verbruik zijn minder gunstig dan die van de berline of break.

A la carte

De motoren zijn hetzelfde als in de andere 3-Series, net als het onderstel en de technologie. We zien dezelfde wieltreinen, dezelfde stuurbekrachtiging, dezelfde EfficientDynamics-snufjes om het verbruik onder controle te houden enzovoort. Zoals gebruikelijk bij BMW is de lijst met comfort- en veiligheidsuitrusting ellenlang. Je zou er een migraine van krijgen of zin om naar een concurrent over te stappen die alleen metaalkleur en een open dak aanbiedt. Alles is dus mogelijk op de 3-Serie GT, van een head-updisplay tot Surround View, een tv-speler of internet. Het hangt af van het gemak waarmee jouw portefeuille opent.

3-Serie, by BMW

Wie BMW gewoon is, zal niet versteld staan als hij achter het stuur kruipt. De ingenieurs hebben opmerkelijk werk geleverd om het rijgedrag even speels te houden als in de andere 3-Series. De langere wielbasis en het hogere zwaartepunt laten zich niet voelen, terwijl de hogere zitpositie en het ruimere interieur het leven aan boord aangenamer maken. BMW heeft zijn ziel niet aan de duivel verkocht, ook deze 3-Serie heeft een evenwichtig onderstel. Het gewicht is trouwens gelijk verdeeld over de assen en de auto staat standaard op 17-duimsvelgen (berline en Touring: 16-duimers). Een goede zaak dus, deze extra variant?

Don Corleone

De plaats van de presentatie, Sicilië, doet ons denken aan een legendarische quote van Don Corleone uit The Godfather: “I’ll make him an offer he can’t refuse”. Alle dynamische kwaliteiten van een 3-Serie met daarbovenop ruimte en functionaliteit, hoe kun je zo’n aanbod afslaan? Tot je de prijslijst gezien hebt. 4.000 euro meer dan de berline en 2.000 euro meer dan de Touring, dat is erg duur voor 11 cm extra, een elektrische kofferklep en 17-duimsvelgen. De prijs die je betaalt voor een zekere vorm van exclusiviteit?

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km