Testen

opgemaakte best-seller

Met zijn nieuwe en sprotievere look en motoren, 7 plaatsen in optie wil de X5 aan iedereen die het horen wil duidelijk maken wat er van een SUV verwacht kan worden. Dit is het verhaal van onze test van een toekomstige best-seller.
  • Piette François
  • 30 mei 2007
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geruisloosheid
  • Performante motor
  • Versnellingsbak
  • Wegligging
  • Beperkte off-road capaciteiten
  • Krappe derde zitrij
  • Stevige ophanging
  • Talrijke maar dure opties
Stijl Dit is een evolutie, geen revolutie. Hij behoudt een dynamische en hoekige lijn maar wordt agressiever met een gespierder voorkomen, de nieuwe koplampen geven hem een dreigende look. Motor Momenteel is de X5 enkel beschikbaar met twee motoren: de prachtige maar gulzige V8 benzinemotor van 4.8 liter en 355 pk, en de meer redelijke (en tegelijk best verkoopbare) 3 liter diesel van 235 pk (beschikbaar met de fiscaal voordelige optie van 211 pk), het model van deze test. Beide motoren zijn gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Deze dieselmotor is een echt pareltje. Soepel, nerveus en snelle reactie op het gaspedaal, het gaat hier ongetwijfeld om een van de beste 3 liters op de markt. Zelf onder de motorkap van deze zware auto trekt hij zonder moeite op tot aan 4.000 tr/min... Het koppel van 520 Nm is constant beschikbaar tussen 2.000 en 2.750 tr/min en zorgt voor een indrukwekkende soepelheid. De versnellingsbak is al even geslaagd, levendig, intelligent, ver boven de concurrentie. Hij schakelt snel en zacht. Dit is waarschijnlijk een van de enige SUV’s waarbij de handmatig schakelen van deze automaat echt zal gebruikt worden. De motor/versnellingsbak combinatie is gewoonweg verbluffend, vaaral omdat de ingenieurs er in geslaagd zijn om er een zuinigere auto van te maken dan de Q7 van Audi en de Toureg van Volkswagen die we onlangs ook hebben kunnen testen. Met een gemiddeld verbruik van 11.5 liter is de X5 de zuinigste uit zijn klasse. Volledig geslaagd? Waarschijnlijk wel, maar toch kunnen we het niet laten om ons een X5 in te beelden met de uitstekende 3 liter dieselmotor met dubbele turbo van 286 pk. Met die motor zou de X5 ongetwijfeld als nummer één door het leven gaan en zelf de krachtige Mercedes ML 420 CDI het vuur aan de schenen leggen. Voor wie van cijfers houd geven we nog even mee dat deze X5 een topsnelheid voorlegt van 210 km/u en een kilometer aflegt in 29.4 seconden vanuit stilstand. Wegligging Wat de wegligging betreft wordt deze SUV erkend als een van de meest doeltreffendste, en de X5 werd zowaar als een referentie aanschouwd. Deze nieuwe versie blijkt die reputatie te bevestigen en heeft het contact met de weg nog verbeterd. Het resultaat is een uiterst doeltreffende wegligging (voor een SUV) en lenigheid. De X5 gaat om met de bochten zoals geen ander. De vergelijking met een 5 reeks is nutteloos door zijn gewicht (2.2 ton) en hoogte wat bij deze auto voor ondersturing zorgt bij het uitschakelen van de ESP, excuseer de DSC bij BMW, op kleine en bochtige wegen. Toch blijft deze X5 één van de beste SUV’s, wat de wegligging betreft, die we al hebben getest. Een waar plezier om mee te rijden dat zich perfect aanpast aan zowat alle omstandigheden. Zelf het remmen overtuigd door zijn kracht en progressiviteit. Alleen maar pluspunten dus, maar enkel op het asfalt. Daarnaast kan de X5 een Range, Touareg of zelf een ML met “off road” kit niet volgen. Als U op zoek bent naar een SUV die U overal op een door kan brengen is deze X5 niet voor U. Comfort We gaan er geen doekjes omwinden, het gaat er hier hard tegen aan! Wel moeten we er bij zeggen dat onze testwagen was uitgerust met de standaard vering en dat de Adaptive Drive enkel in optie verkrijgbaar is. Dit systeem biedt afhangend van de omstandigheden verschillende alternatieven aan. Onze X5 maakte dus lustig gebruik van onze wervels om de schokken op te vangen. Gelukkig zorgen de ergonomische zetels voor de nodige steun. Verder is en blijft dit een rasechte BMW, een opmerkelijke geluidsdemping, een uitstekende ergonomie (zelf al vraagt de nieuwe iDrive nog altijd om wat aanpassingstijd) en uitmuntende afwerking. Om dit hoofdstuk af te sluiten wil we het nog even hebben over de ruimte binnenin, de beschikbare plaats op de twee voorste rijen is gul, maar dat kunnen we zeker niet zeggen over de eventuele derde rij! Om mee te kunnen met de concurrentie biedt BMW in optie twee extra zitjes aan. En zoals voor de concurrentie zijn die zitjes voorbehouden aan kinderen of kleinere volwassenen. BMW heeft er wel aan gedacht om de achterbank naar voor te kunnen schuiven om gemakkelijker bij die tijdelijke zitjes te geraken. Uitrusting en tarief Standaard wordt de X5 uitgerust met een regen en licht detector, cruise control, alarm, boord computer, DSC, airco en enkele andere gadgets zoals een multi-functioneel stuurwiel in leer en een controle van de bandendruk. Naar goede gewoonte is de optielijst lang en niet echt aan de goedkope kant. Om van een panoramisch dak te kunnen genieten moet 1.599,17€ neergeteld worden, 1.396,69€ voor een airco met 4 zones, het Park Distance Control systeem kost 743,80 €, xenon koplampen 681,82€ en het knappe heads-up display kost 1.289,26 €…genoeg dus om voor een gepeperde factuur te zorgen. Nog een kleine opmerking wat de opties betreft, onze testwagen was uitgerust met de aluminium treeplanken van 297,52€ die enkel een esthetisch nut hebben en die in zo’n mate de treeplank verbreed dat het moeilijk wordt om zonder vlekken op de broek in en uit de auto te geraken. Met een prijskaartje van 52.550 € bevindt deze X5 zich in dezelfde (hoge) prijsklasse dan zijn concurrenten : de Q7 is 150 € goedkoper, de Touareg 500 € en voor de ML moet 54.692 € neergeteld worden… Conclusie Het is ongetwijfeld een paradox om een terreinwagen aan te bieden dat er in feite geen is. Maar op de openbare weg maakt deze X5 het verschil met zijn concurrenten met één van de beste dieselmotoren op de markt, een uitstekende koppeling met de versnellingsbak doet hij feilloos zijn gewicht vergeten. Waarschijnlijk de aangenaamste diesel SUV die momenteel op de markt te vinden is.
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km