Testen

Comfort op zijn Frans

De guitige Citroën C3 van de vorige generatie eindigt op een hoogtepunt: zijn commerciële carrière was een groot succes. De nieuwe C3 oogt pittiger en kiest onder zijn leuke koetswerk resoluut voor comfort.
  • Piette François
  • 03 juni 2010
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Complete uitrusting
  • Kofferinhoud
  • Lichtinval
  • Verleidelijke lijn
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Bediening van versnellingsbak
  • Hoge rijpositie
  • Weinig dynamisch weggedrag

Presentatie

De gelijkenissen met het vorige model spreken voor zich. De rondingen van het koetswerk werden wat aangescherpt en maken de lijn dynamischer. De C3 groeit goed tien centimeter, maar blijft onder de kaap van vier meter. Die groei komt vooral ten goede aan de passagiersruimte. En de gewichtstoename? Die valt mee, de C3 weegt uiteindelijk maar 45 kg meer. Een knappe inspanning.

Motor

Het vermogen van de dieselmotoren klimt tot 92 of zelfs 112 pk, maar wij reden met de bezadigde 1.4 HDi. 68 pk en 160 Nm bij 2.000 toeren per minuut spreken niet echt tot de verbeelding, maar dankzij de korte versnellingsbak met vijf verhoudingen trekt de kleine diesel zijn plan.

Veel sprints zul je niet winnen. Ondanks het beperkte vermogen, hoeft de C3 1.4 HDi zich niet te beperken tot stadsverkeer en kan hij ook op de autosnelwegen gemakkelijk mee met de verkeersstroom.
De kleine motor klinkt niet echt aangenaam en blijft gelukkig erg discreet. Minder gelukkig waren we met de bediening van de versnellingsbak. Die blijft typisch PSA: rubberachtig en met lange slagen. Dramatisch is dat niet, maar enige vooruitgang op dit vlak is toch welkom.
Om het verbruik te verminderen, voorziet Citroën een schakelindicator. Wij kwamen toe met een erg behoorlijke 5,4 l/100 km. Met een klein beetje moeite is zelfs een lager verbruik mogelijk.

Wegligging

Citroën steekt niet weg dat dynamiek voorbehouden blijft aan de DS3. De C3 trekt de kaart van het comfort en dat komt vooral tot uiting tijdens de wegliggingstesten. Het onderstel is vrij soepel afgeveerd en roept herinneringen op aan de boterzachte DS, CX en GS. Daarmee wordt elke poging tot sportief rijden meteen in de kiem gesmoord. Hoewel de auto gezond en veilig reageert, helt hij sterk over in bochten. Voer je het tempo op, dan gaat hij al snel op de neus leunen. Kortom, met een bezadigde en rustige rijstijl voelt de C3 zich meer in zijn sas.

Comfort

Logisch gevolg van de zachte ophanging is een voor dit segment erg hoog rijcomfort. Zonder morren strijkt de C3 alle wegoneffenheden glad. Bestuurders van Duitse auto’s zullen verrast zijn. De C3 rijdt soepel en rustig, zonder harde stoten. De geluiddemping is over het algemeen goed, alleen dringen de rolgeluiden wat te sterk door tot in het interieur.

Niet alleen de ophanging is comfortabel. De C3 is binnenin verrassend ruim. De rijpositie is goed, hoewel sommige bestuurders minder overtuigd zullen zijn van de vrij hoge zit. Daardoor is het zicht rondom uitstekend, zo goed zelfs dat het de moeite waard is om te vermelden en dat gebeurt in dit segment zelden. Dankzij de grote Zenith-voorruit baadt het interieur van de C3 in het licht. Toch een kleine opmerking: als je de zonnewering vooruit klapt, schuift een deel van de dakhemel mee en strijkt door de haren van grotere bestuurders. Een detail...

Functioneel is de C3 alleszins. Over heel het interieur vind je ruime en praktische bergvakken. Op zoek naar een grote koffer? Geen probleem, de C3 slikt 300 liter bagage en laat daarmee veel concurrenten achter zich.

Prijs en uitrusting

Met een prijskaartje van 14.800 euro voor de basisversie Attraction is de C3 net iets goedkoper dan de absolute nummer één van het segment, de Volkswagen Polo. Dankzij een uitstoot van 110 g/km heeft de 1.4 HDi recht op de overheidskorting op de aankoopprijs van drie procent. Eigenaardig genoeg stoot de 1.6 HDi van 92 pk maar 99 g CO2/km, waardoor de overheidskorting oploopt tot van vijftien procent. Meer vermogen betekent dus niet per se een hoger verbruik.

Ook in de Attraction-basisversie is de C3 al behoorlijk uitgerust: boordcomputer, elektrische spiegels en ruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een pollenfilter en Isofix-bevestigingspunten achteraan. Wij raden echter de Seduction-versie aan. Die kost 1.800 euro meer, maar is rijkelijker uitgerust. Je krijgt namelijk manuele airco, een lederen stuur, een in de hoogte regelbare bestuurdersstoel, een radio met mp3 en nog meer interessante uitrusting.

Conclusie

Tegenover de efficiënte maar strenge Volkswagen Polo stelt de Citroën C3 een dosis goed humeur en een panoramische voorruit. Hij wordt met zorg geassembleerd en afgewerkt en biedt erg veel rijcomfort. Binnenin verrast hij door zijn ruimte en zijn grote koffer. Natuurlijk zijn sommige punten voor verbetering vatbaar, maar dankzij zijn sterke persoonlijkheid zal hij snel een plekje veroveren in dit felbevochten segment.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km