Testen

Metamorfose van het merk met de visgraat

Toen de Franse pers de terugkeer van de DS aankondigde, overspoelde een kleine tsunami de automobielwereld. Niemand had verwacht dat Citroën vijftig jaar na het origineel opnieuw met zo’n revolutionair ontwerp zou uitpakken. Citroën gaf zelf geen details vrij en de wildste geruchten staken de kop op. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: er stond geen nieuwe grote berline op het programma, maar een reeks premiummodellen met de naam DS, die deze keer voor ‘Different Spirit’ staat. Een goede keuze, want dat segment is nog altijd in opmars en laat Citroën toe zijn merkimago te verjongen.
  • Piette François
  • 04 augustus 2010
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Erg geraffineerde 1.6 thp
  • Geweldige look
  • Personalisatieprogramma
  • Sobere en toch pittige motoren
  • Uitrusting
  • Wegligging
  • Hakkelende bak (1.6 hdi 90)
  • Instap achterin
  • Stevige prijs
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Presentatie

Het lijkt wel het verhaal van Adam en Eva. Op dezelfde basis bouw je twee modellen die toch sterk van elkaar verschillen. En niet alleen wat het uiterlijk betreft. De DS3 werd afgeleid van de C3, maar de eivorm werd ingeruild voor levendige en strakke lijnen en een gebald profiel met de vier wielen op de uithoeken.
Een beetje zoals de Mini? Misschien, maar dan met een psychedelisch sausje en na een verrijkende ontmoeting met Kate Moss. Hoe dan ook, de DS3 ziet er hip en leuk uit. Niet echt vloeiend, maar het geheel ‘pakt’ wel. Om nog meer op te vallen, kun je de DS3 in een originele tweekleurencombinatie laten uitvoeren. Onze favoriet is rood met een zwart dak; prachtig.

Motoren

Tijdens onze test legden we twee motoren op de proefbank: de geraffineerde 1.6 THP benzinemotor met 150 pk en zesbak en de bekende 1.6 HDI met 90 pk en vijfbak.
Laten we beginnen met de benzinemotor, die ons erg goed bevalt. Hij is uiterst soepel en herneemt lineair vanuit de laagste toerentallen. De motor duwt erg lang in de rug, terwijl hij een hese, maar soms te gedempte stem laat horen. Het vermogen van 150 pk en vooral het koppel van 240 Nm vanaf 1.400 tr/min heeft geen enkele moeite met het lichte koetswerk van 1.200 kg.

De manuele zesbak schakelt erg gemakkelijk met korte en precieze slagen. Alleen de eindverhouding is wat te lang, al zou een kortere verhouding het verbruik de hoogte injagen. Nu verbruikt hij gemiddeld maar 6,6 l/100 km, een uitstekend resultaat.

Uiteraard speelt de 1.6 HDI in een andere categorie. De diesel is niet zo geraffineerd als zijn benzinebroer, maar laat hij zich van zijn beste kant zien. Hij staat altijd paraat en levert correcte prestaties. Bovendien is hij goed geïsoleerd, ook al hoor je hem wat duidelijker dan de 1.6 HTP.
Alleen de versnellingsbak met vijf verhoudingen kan ons niet bekoren: hij voelt rubberachtig aan en de slag van de versnellingspook is te lang. Een PSA-traditie die we liever zien verdwijnen. Het verbruik kan ons dan weer wel overtuigen: een uitstekende 5,5 l/100 km.

Rijgedrag

In tegenstelling tot de C3, oogt de DS3 hip en dynamisch. Ondanks hun volledig verschillende filosofie rusten beiden op hetzelfde platform. De ingenieurs hebben dus heel wat werk gehad aan de ophanging om een sportiever weggedrag te creëren.

Terwijl de C3 wat plomp en onderstuurd aanvoelt, rijdt de DS3 sportief. Hij stuurt erg precies en kan mee met de besten uit zijn categorie. Het stuur is stevig en gevoelig waardoor je de DS3 op de millimeter kunt plaatsen. Dankzij de korte wielbasis en het stijve koetswerk ligt hij in bochten als een blok op de weg. De DS3 rijdt goed, precies en amusant.

Comfort

In tegenstelling tot enkele rivalen die hun ludieke rijgedrag met een stugge ophanging laten betalen (de Mini voorop), is deze kleine Citroën veel toleranter. Uiteraard voelt hij wat droger aan dan de C3, maar hij filtert de oneffenheden wonderwel weg. Een groot deel van die verdienste mag je op rekening schrijven van de uitstekende zetels. Alleen de rijpositie is niet altijd ideaal: grote bestuurders zitten te hoog.
Het interieur oogt exclusief: de zwarte dakhemel schept een cocoonsfeertje. Een band in de kleur van het dak doorkruist de boordplank, terwijl kwistig rondgestrooide chroomaccenten het geheel opfleuren. Toch blijft het allemaal binnen de perken en getuigt het geheel van goede smaak. Ergonomie en afwerking zijn van de bovenste plank.

Praktisch

De instap voorin stelt geen enkel probleem. Wie tot de achterbank veroordeeld wordt, moet wel over de nodige lenigheid beschikken. Dat euvel vinden we vaker terug bij een driedeurs. Een ander minpunt is dat je driekwart naar achteraan erg weinig kunt zien. Aan bergvakken is er geen gebrek, maar de koffer is niet de ruimste.

Prijs

Toegegeven, 15.640 euro voor de instapversie (1.4 VTi benzine Chic) is geen koopje. Voor de diesel moet je nog eens 3.160 euro extra neertellen. Dat begint te tellen. Gelukkig is de uitrusting erg compleet en zijn de opties redelijk geprijsd. Gemengde gevoelens dus. Nog een kleine opluchting, is dat de HDI 90 dankzij de lage emissies recht heeft op de overheidskorting van vijftien procent op de aankoopprijs.

Conclusie

Geen twijfel mogelijk: de DS3 is precies wat Citroën nodig had. Hij is jong, dynamisch en erg geslaagd. Een echte hartendief! Dat hij tot het premiumsegment behoort, merk je aan de prijs, maar ook aan de rijcapaciteiten. Die maken van de DS3 een van de aangenaamste modellen in het selecte gezelschap van de Mini, MiTo en A1.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km