Testen

Kia Soul: de ziel van Kia

Laten we niet rond de pot draaien: de vorige Soul was bij ons een flop en het merk staakte plots de verkoop. Nochtans probeert het Kia het nog een keer, gesterkt door goede resultaten in het buitenland. Maakt hij nu ook kans bij ons?  

  • Piette François
  • 19 maart 2014
  • Kia
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Beschikbare uitrusting
  • Geluiddemping
  • Leuk uiterlijk
  • Standaarduitrusting
  • Verzorgde afwerking
  • Geen instapmotor
  • Harde ophanging
  • Hoge co2-uitstoot
  • Oncomfortabel
  • Voorbijgestreefde automaat (cvt)
  • Weinig indrukwekkende diesel

Deze keer maakt Kia geen fout bij de positionering. Bij de presentatie van de eerste Soul werd die voorgesteld als ‘monovolume’. Een strategische fout. Vandaag hebben de Koreanen begrepen dat ze deze compacte auto beter positioneren als een mini-SUV. Dat past beter bij de persoonlijkheid van deze auto en bovendien beleeft dit segment momenteel een boom.

Stijl slaat aan

Met meer dan 700.000 verkochte exemplaren bleek de Soul vooral aan de overkant van de Atlantische Oceaan een succes. En een winnende formule verander je natuurlijk niet. De Soul neemt dan ook de grote lijnen over van het eerste model, maar voegt er nog wat peper en zout aan toe. De Soul maakt indruk. Zijn hoge motorkap, zijn blik, zijn achterlichten: de Soul lijkt op geen enkele andere auto. Dit kleintje heeft karakter. Des te beter.

Verzorgd interieur

Het interieur is dik in orde. Tegenover concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Nissan Juke is de Soul vanbinnen veel verzorgder. De Zuid-Koreaanse afwerking heeft de Europese bijgebeend en zelfs voorbijgestoken, tenminste in dit segment. De dominante rijpositie geeft je een geruststellend overzicht: een lange motorkap, een vooruit die ver naar voren staat, een goed zicht, … Alles staat op de juiste plaats. De passagiers genieten een correcte ruimte voor dit segment. De koffer van 354 liter heeft een dubbele bodem en opbergvakken.

Uitrusting

Kia heeft niet bespaard op de uitrusting, die ligt bij de Soul ver boven het gemiddelde: verwarmde en gekoelde zetels, waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een premiumaudiosysteem, een achteruitrijcamera, een automatisch parkeersysteem, … De lijst is indrukwekkend.

Twee motoren

Qua techniek is het allemaal wat eenvoudiger geworden: twee motoren en twee versnellingsbakken. Het gaat om de 1.6 benzine met 132 pk en de 1.6 diesel met 128 pk, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een automaat (type CVT). Tegenover de concurrentie zijn de motoren wat zwakker. Helaas geldt dat ook voor de CO2-uitstoot, die wat achterophinkt: minstens 132 g/km voor de handgeschakelde 1.6 CRDi.  

Sympathieke SUV

Deze eerste test gaf ons de mogelijkheid om een eerste idee te vormen van de versie die bij ons het gros van de verkoop zal uitmaken, de 1.6 diesel met manuele versnellingsbak. Deze motor is doeltreffend bij elk toerental, maar zijn temperament is verre van uitbundig te noemen. Van een mechaniek met zo’n vermogen hadden we meer sensatie verwacht. De versnellingsbak is boven alle kritiek verheven.

Hard comfort

Het geluid wordt goed gedempt, maar we hadden een zachtere ophanging gewild die onregelmatigheden zoals dwarsnaden in de weg beter filtert. De Soul is een aangename auto met sympathieke sfeer, maar kan niet concurrenten met zijn Europese rivalen op het vlak van weggedrag. Hij rijdt wel veilig en geruststellend, maar zou baat hebben bij een dynamischer evenwicht en een snedigere voortrein.

Prijzen

Voorlopig is de Soul alleen beschikbaar met de afwerking Play, maar andere versies volgen binnenkort. De basisprijs bedraagt 20.990 euro of 22.990 euro voor de diesel, die in 55 procent van de gevallen de voorkeur geniet.

Conclusie

Kia herhaalt zijn fouten uit het verleden gelukkig niet. De nieuwe Soul is volwassener en komt op het juiste moment in het juiste segment. Hij verleidt met zijn leuke look, ruime uitrusting en verzorgde afwerking. Maar om een groot deel van de koek op te eisen, ontbreken de juiste diesel- en benzinemotoren.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km