Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Peugeot wil het namelijk iets hogerop zoeken. Het mikt daarvoor niet alleen op de GT- en GT Line-uitvoeringen, maar ook op de SUV-markt. Zo kreeg onlangs niet alleen de 2008 een facelift, maar werd ook de 5008 voorgesteld. Die ruilde zijn monovolumejasje in voor dat van een SUV. Een eer die dus ook deze 3008 te beurt valt.
Er is eerst en vooral het design natuurlijk. Had zijn voorganger nog wat weg van een verhoogde break, dan krijgt het nieuwe model een stoerdere look. Hij heeft niet alleen een verticalere grille, maar ook een hogere bodemvrijheid: tot 22 cm in totaal. En de Fransman mag dan wel voorwielaangedreven zijn, hij kan worden besteld met Advanced Grip Control, dat op moeilijkere ondergrond voor meer trekkracht moet zorgen en ook een afdaalhulp omvat.
Zoals elke moderne Peugeot beschikt de 3008 over de i-Cockpit met het kenmerkende kleine stuur, maar met enkele evoluties: zo kan je het instrumentenpaneel aanpassen zodat het onder meer navigatie-instructies weergeeft (zoals Audi met zijn “Virtual Cockpit” doet), en werd het infotainmentsysteem aangevuld met enkele kantelschakelaars zodat je sneller tussen menu’s kunt switchen. Een verbetering, maar om de temperatuur aan boord aan te passen, moet je nog steeds een stapje te veel zetten. En ondanks de frisse look van het interieur (met inzetstukken in stof) leek de assemblagekwaliteit een steekje te laten vallen, met dashboardpanelen die niet altijd naadloos aansloten. Jammer!
Daar heb je absoluut geen reden tot klagen: de Peugeot 3008 kan er mee met de besten in zijn segment. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en vormt een vlakke laadvloer, de koffervloer kan je uitschuiven, en de voorste passagierszetel is ook neerklapbaar voor lange voorwerpen. De laadruimte bedraagt 520 liter en kan worden uitgebreid tot 1.580 liter, en tot slot kan je een elektrische kofferklep bestellen die je met een voetzwaai onder de achterbumper kunt openen.
Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 1.2 PureTech, met 130 pk en manuele zesbak of zestrapsautomaat, en de 1.6 THP. Die heeft 165 pk en komt alleen met de EAT6-automaat. Diesels zijn er dan weer als 1.6 BlueHDi met 100, 115 en 120 pk (de eerste twee met manuele bak, de laatste met automaat), en als 2.0 BlueHDi met 136, 150 en 180 pk. Ook hier kan je de eerste twee alleen met manuele versnellingsbak bestellen en de topversie met automaat.
Binnenin heb je alleszins plaats genoeg: zowel vooraan als achteraan is het comfortabel toeven met hoofd, armen en benen. Alleen zonde dat de rugleuning van de voorzetels (die uit de 308 GTi lijken geplukt) meer op design gericht is dan op steun en comfort. En wat rijcomfort betreft: pluspunten zijn er zeker voor Peugeot omdat het ondanks het lage gewicht (nog geen 1.400 kg) van de 3008 geen dynamische (lees: hard afgeveerde) machine heeft gemaakt. Comfortabel rijdt hij dus zeker, maar wanneer het wegdek oneffen wordt - en dat wil in ons land wel eens voorvallen – lijkt de ophanging langere oneffenheden moeilijker te verteren.
De eerste motor die we probeerden, was de 1.6 THP van 165 pk, gekoppeld aan de EAT6-automaat. Die maakt als benzinetopper de verwachtingen niet helemaal waar: hij lijkt in de 3008 zich niet ten volle te kunnen ontplooien, en we vermoeden dat de combinatie met de trage EAT6-automaat daar voor iets tussen zit. Maar Peugeot belooft beterschap: er zou binnenkort een achttrapsautomaat aankomen. De 1.6 BlueHDi met manuele zesbak die we daarna probeerden, en die bij ons waarschijnlijk het gros van zijn verkoop voor zijn rekening zal nemen, bleek daarna een verademing: het samenspel tussen motor en versnellingsbak was een veel aangenamere combinatie. De 2.0 BlueHDi met 180 pk bleek dan weer een geschikte dieseltopper: niet overdreven snel, maar wel romig en koppelrijk, maar ook hier – helaas – alleen in combinatie met de automaat.
De Peugeot 3008 begint vanaf € 25.300. Daarvoor krijg je de 1.2 PureTech turbobenzine met 130 pk, in een correct uitgeruste Access-versie. Wij zouden, ongeacht de motor, echter voor zo’n € 4.000 meer twee trapjes hoger gaan, naar de Allure-versie. Dan heb je niet alleen een automatische klimaatregeling en snelheidsregelaar, maar ook parkeersensoren voor- en achteraan, rijstrookassistentie, automatische lichten en ruitenwissers en een navigatiesysteem met aanraakscherm en smartphone-verbinding.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?