Testen

Niet voor doetjes

Drie maanden geleden verhuisde ik van de Brusselse rand naar de omgeving van Dinant. De schitterende streek van de vallei van de Molignée is mijn nieuwe thuis. Veel kleine en kronkelende weggetjes slingeren zich door de vallei. En net nu was er een test gepland met de Ford Focus RS. Een leukere manier om de omgeving te verkennen, kon ik me niet inbeelden.
  • Piette François
  • 28 september 2009
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Bedwelmende sound
  • Erg lage prijs
  • Makkelijk moduleerbaar
  • Schitterende motor
  • Uitstekende zetels
  • Verbazend weggedrag
  • Grote draaicirkel
  • Niet erg discreet!
  • Opgelet voor je rijbewijs
  • Wat goedkoop interieur

Tuning

Ik had eerst wat bedenkingen bij het opzichtige uiterlijk van de auto. De flashy gifgroene kleur, de achterspoiler (die op een legplank van de Ikea lijkt), de buitenmaatse luchtinlaten en de twee dikke uitlaten zetten de toon: dit is iets sportiefs. Ik geef grif toe dat deze oorlogstooi wat van het goede te veel is voor mij. Dit soort tuning is een beetje overdreven. Hiermee trekt hij vooral de aandacht van rallyfans en groene jongens. Al klopt de kleur dan wel. Voor wie het wat discreter wil, is de auto ook in wit of in donkerblauw verkrijgbaar.

Een beest

Contact aan en de vijfcilindermotor ontwaakt. Zijn diepe stem is hees en duidelijk hoorbaar. De Volvo-motor werd grondig aangepast. Turbo, zuigerstangen, kleppen, inlaat en uitlaat en het motorbeheer werden volledig herzien. In het vooronder van de Zweedse familie levert deze motor 220 pk. Onder de kap van de lichte Focus ST wint hij 5 pk. In de Focus RS spuwt hij 305 pk uit en dat laat hij graag horen. Het koppel van 440 Nm is beschikbaar vanaf 2.300 omwentelingen per minuut. De motor vindt dan zijn tweede adem en laat alle duivels los. Het vermogen wordt daarbij via een zesbak naar de voorwielen versluisd.

Klaar voor de start

Zodra de motor op temperatuur is, mag je het rechterpedaal wat dieper induwen. Onder de 3.500 omwentelingen per minuut reageert de motor soepel en vlot. Boven dit toerental bulkt hij van vermogen en gromt hij dat het een lieve lust is. Telkens weer word je in je stoel gedrukt en bij het accelereren krijg je een unieke motorsound. Het gefluit van de turbo in combinatie met de diepe brom van de vijfcilindermotor klinkt voor liefhebbers als muziek in de oren. Hij doet soms denken aan de beruchte Audi Quattro Groep B. Maar de naald van de toerenteller snelt bliksemsnel naar de rode zone en het is tijd om te schakelen. En dat schema herhaalt zich steeds weer opnieuw. Prachtig.

Schitterende voortrein

Volgens ‘de specialisten’ kan een voorwielaandrijving maximaal 250 pk verwerken. Maar de Focus RS produceert 305 pk. Hoezo? Dankzij een uiterst efficiënt sperdifferentieel en het gepatenteerde Revoknuckle-systeem is het resultaat gewoonweg schitterend. De voortrein is levendig, stuurt uiterst scherp en reageert op de minste stuurbeweging. Bij brutale acceleraties moet je het stuur stevig vasthouden. Maar dit niveau zagen we nog nooit bij een voorwielaangedreven auto. De achtertrein volgt niet zomaar gedwee het hele gebeuren. Hij reageert levendig en als je even het gaspedaal lost, zet hij graag een stapje opzij. Heel graag zelfs. Het remsysteem is gewoon verbluffend. Het is krachtig en erg uithoudend. Toch heeft de auto een groot minpunt: de draaicirkel is erg groot. Een smalle parkeerplaats inrijden verloopt niet zo vlot als met de Econetic-versie.

Beetje goedkoop

Bij het interieur hebben we gemengde gevoelens. Het maximum van de punten gaat naar de schitterende Recaro-stoelen. Ze steunen het lichaam perfect en zitten behoorlijk comfortabel. Ook het complete instrumentarium krijgt een goede score. De uitrusting is erg volledig. Bi-xenon verlichting, airco met twee gescheiden zones, radio met mp3-speler, 19-duimsvelgen, getinte ruiten, en ga zo maar door. Maar de Focus RS blijft een Focus. Dat betekent dat de auto binnenin wat goedkoop overkomt. Hij mist exclusiviteit. De rijhouding is uitstekend, mee door de uitstekende Recaro’s. Toch is de zitpositie wat te hoog en vooral grote bestuurders hebben daar last van. Voor een sportieve hatchback rijdt de Focus RS behoorlijk comfortabel. De ophanging is niet te hard en de geluiddemping is geslaagd. We kunnen het niet genoeg herhalen: de schitterende stoelen zitten perfect. Bovendien behoud je de modulaire mogelijkheden van de traditionele Focus.

Beperkte opties

De prijs van de Focus RS doet de concurrentie pijn: 32.900 euro. Of goed 10.000 euro goedkoper dan bijvoorbeeld een Subaru Impreza WRX STI. Met een gelijkwaardige uitrusting en meer rijplezier mag deze Focus RS gerust de titel van ‘Beste Koop’ dragen. Als je jouw RS in flashy groen wilt bestellen, moet je echter op een meerprijs van 1.200 euro rekenen. Bluetooth en een USB-aansluiting kosten 500 euro extra. Het navigatiesysteem met SD-kaart, een 5-duimsscherm en bediening aan het stuur kosten 1.200 euro.

Conclusie

Enthousiasme. Ford heeft met de Focus RS een heuse krachttoer uitgehaald. Een compacte berline van 300 pk ontwikkelen, is een zaak. Maar al dat vermogen efficiënt naar het asfalt versluizen, is nog iets anders. We moeten toegeven dat Ford dit knap gedaan heeft. We hebben nog maar zelden zoveel rijplezier gekregen voor zo weinig geld. Nu nog even wennen aan de look.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km