Testen

Hoogst vervoegd

Groter en eleganter dan vroeger, deze nieuwe Ford Mondeo vreest niet om het hogere segment van de Duitse concurrentie aan te vallen.
  • Piette François
  • 24 mei 2007
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Geluiddemping
  • Meer ruimte dan vroeger
  • Voorbeeldig gedrag
  • Kwaliteit van sommige materialen
  • Te laag stuur
  • Zwaar gewicht
Het minste wat men kan zeggen, is dat de designers van Ford krasse middelen gebruikten bij het tekenen van deze nieuwe Mondeo ! Langer van bijna 10 centimeters ten opzichte van de vorige generatie, de A-berline van de constructeur wint in leefbaarheid voor zijn derde herziening. Gebruik makend van het « Kinetic design » momenteel dierbaar aan het merk, hij onderscheidt zich door zijn elegantie en zijn harmonie (zeker in de break Clipper versie) en aarzelt niet om veel chroom te gebruiken om de klanten aan te trekken. Indien het koetswerk een gemerkte persoonlijkheid aantoont, volgt de binnenkant eveneens deze trend en ziet er heel wat jonger uit. Uiterst uitgebreid, en nogal bij de achterplaatsen, hij wordt vast en zeker de ruimste van zijn segment. En laat ons maar niet spreken van de koffer, die afwisselend gaat van 540 tot 1.545 liters volgens de versie, wat toelaat tal van bagages te vervoeren ! En, zoals erkend wordt door de roemzuchtige directeurs van Ford, bevordert deze Mondeo zich om de concurrentie aan te vallen in een hoger marktsegment. Er wordt zelfs niet geaarzeld door hem te vergelijken met een BMW 5 reeks, die dezelfde wielbasis bezit ! De afwerking is correct, maar is ver te evenaren met deze van de Duitse in de richtlijnen van deze Ford. Het probleem ligt vooral in de keuze van sommige materialen, zoals het echte valse houtwerk in plastiek die de luxueuze versie Ghia uitrust. Niet echt verleidelijk… Goed getekend, het dashboard leidt jammer genoeg aan een te laag gelegen stuur, dat, desondanks zijn regelbare hoogte en diepte, de grotere personen zal verhinderen. Voor de rest werd deze Duitser vanaf zijn basisversie ‘Trend’ voorzien van een airco met twee zones en een Sony radio installatie van goede kwaliteit. Daarnaast, zijn talrijke technologische uitrustingen voor het comfort en de rijbijstand zoals bij hellend starten of de cruise-control beschikbaar in de rijkelijke lijst met opties. Uitstekend raamwerk De aanbieding in motorisering is nogal volledig, zowel in benzine als in diesel, met krachten gaande van 110 tot 220 pk en van 125 tot 136 pk voor de « mazout » versies. Wij hebben jammer genoeg de basisversie 1.8 TDCI 125 pk niet kunnen testen, en dus hebben wij ons tevreden gesteld met de 2.0 TDCI met een kracht van 136 pk. Goed geluiddicht, deze blok wordt bediend door een manuele 6-doos met zachte en precieze bediening. Doeltreffend en wilskrachtig, hij heeft het soms wat moeilijker in hellingen met zijn leeggewicht van 1.500 kg. De versie Titanium Blue (high class « sport » afwerking) van onze testwagen was voorzien van regelbare veringen (normaal, comfort en sport) die het bewijs leveren van een werkelijke aangenaamheid, welke ook het terrein mag zijn. De Mondeo beschikt over een veilig, gezond en precies gedrag, zonder ondersturing, zelfs voorzien van de 5-cilinder motor van 220 pk. Geen vier deuren versie Weinig onderscheidt een Mondeo met 5 deuren van deze met 4 deuren. Met bijna hetzelfde profiel, is deze tweede iets langer en hoger achteraan dan de eerste. En indien de koffer een grotere capaciteit biedt, is zijn toegang toch iets moeilijker, te wijten aan een kleinere opening. Vreemd, maar de invoering van deze versie werd niet gepland. Toch zou deze perfect passen voor de Fleet markt, waarvan de vraag werkelijk bestaat daar de vier deuren versie het voordeel heeft de kostbare inhoud van de koffer te verbergen tegen voorbijgangers. Vanaf 24 600 € in de diesel 5-deuren versie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km