Testen

Getest: BMW X2, tijd voor iets anders

Op het afgelopen Autosalon had BMW een grote Europese première mee: de X2, een verfrissend ogende SUV op basis van de X1. Wij leenden de sleutels van de xDrive 20d voor onze eerste test.

  • Bervoets Wim
  • 20 maart 2018
  • BMW
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename automaat
  • Dynamisch rijgedrag
  • Verfrissend design
  • Verzorgde geluiddemping
  • Hoge laaddrempel
  • Hoog gewicht (xDrive)
  • Prijs
  • Prijs inclusief opties
  • Stugge demping (M Sport X)
  • inclusief opties

Een aandachttrekker was hij op de Heizel. Met reden: de BMW-designers mochten eindelijk het passe-partoutdesign loslaten dat de rest van het gamma typeert en de pen wat vrijer vastnemen. Dat werkt: met zijn hoge gordellijn, kleine raampartijen en opvallende Galvanic Gold-koetswerkkleur is dit naar Beierse normen een verademing.

Bovendien is de X2 een auto van details: het niervormige radiatorrooster is omgedraaid en is nu breed onderaan en smal bovenaan. De typische Hofmeisterknik in de achterste zijruit is zo goed als verdwenen en met zijn M Sport X-pakket krijgt de X2 een contrasterende grijze kleur op de zijschorten, in de wielkasten en in de bumpers.

En dat BMW-logo op de C-stijl? Een sterk staaltje BMW-marketing. Het persbericht verwijst naar historische modellen als de 2000 CS en 3.0 CSL, maar na jarenlange gewenning aan karakteristieke BMW-silhouetten ziet deze X2 er in profiel atypisch BMW uit. Niets meer of minder dan een handige reminder voor andere weggebruikers. Het logo zien we liever op de C-stijl van de aankomende 8-Reeks terugkeren.

Wat is het verschil met de X1?

Naast het design zit het verschil vooral in de afmetingen. Met een lengte van 4,36 meter, een breedte van 1,82 meter en een hoogte van 1,53 meter is de X2 8 centimeter korter en 7 centimeter lager dan de X1. Dat heeft ook zijn effect op de afmetingen van de koffer: met 470 liter is die 35 liter kleiner dan die van de X1. Klap je de achterbank neer, dan bedraagt het verschil 1.355 liter in de X2 tegenover 1.550 liter in de X1.

Het sportievere design zorgt ook voor een hogere laaddrempel, maar wel ook voor een lagere en sportievere rijpositie. Een bewuste keuze, aldus de BMW-ingenieurs. Belangrijk om weten voor wie een crossover of SUV koopt voor de hogere rijpositie, vinden wij. Dat heeft ook zijn gevolgen voor het zicht rondom: het “cocongevoel” in de X2 is sterk.

Wat heeft hij dan gemeen met de X1?

In de eerste plaats: het platform. Net als de X1 staat deze X2 op het UKL-platform van de BMW-groep. Dat gebruikt BMW onder meer nog in de 2-Reeks Active Tourer en bij de Mini Countryman. Dat betekent niet alleen voorwielaandrijving, maar ook compactere afmetingen. Daarnaast herken je het dashboard uit de X1, maar krijgt dat in de M Sport X-versie van onze testwagen een sportievere aankleding, met goed steunende zetels, kwalitatieve materialen en contrasterende stiksels.

Wat zit er onder de motorkap?

BMW zet de boel in gang met de sDrive 18i, met 140 pk sterke 1.5 driecilinder turbobenzine. Daarboven vinden we de 20i (sDrive-voorwiel- of xDrive-vierwielaandrijving), een 2.0 viercilinder van 192 pk. De 18i en sDrive 20i zijn gekoppeld aan een zeventraps met dubbele koppeling, de xDrive 20i krijgt een klassieke achttrapsautomaat. Alleen de 18i is er ook met manuele versnellingsbak.

Diesels zijn er in de vorm van een 18d, met 150 pk sterke 2.0 viercilinder. Een trapje hoger staan de 20d, die 190 pk uit dezelfde viercilinder puurt, en de 25d, die 231 pk uit datzelfde blok haalt. Alle motoren worden gecombineerd met een achttrapsautomaat, behalve de 18d: die laat de keuze tussen manueel of automatisch schakelen in sDrive-versie. Kies je voor xDrive bij de 18d, dan is hij er alleen met manuele bak.

Hoe rijdt de X2?

Wij gingen voor een testrit in de xDrive 20d, die 190 pk en 400 Nm produceert, en die in 7,7 seconden naar 100 km/u sprint. Bij 221 km/u houdt hij het voor bekeken. Vlotte prestaties zonder meer, maar ze voelen nooit echt snel aan. Daar zit het hoge gewicht voor iets tussen: de xDrive 20d weegt 1.675 kilogram, zo’n 200 kilogram meer dan de instap-X2.

De zelfontbrander is wel bijzonder goed gedempt: hij laat zich amper horen, en laat bij acceleraties nauwelijks trillingen of storende geluiden door in het interieur. Ook de achttrapsautomaat reageert vlotter dan het exemplaar dat we vorig jaar in de X1 tegenkwamen.

In de bochten stuurt de X2 opvallend zwaar, zonder echt veel gevoel maar wel precies. Meer als een hatchback dan als een X1 trouwens. De M Sport X-versie van onze testauto legt het koetswerk trouwens 10 millimeter lager dankzij de M Sport-ophanging, en houdt koetswerkbewegingen in de bochten perfect onder controle. De grip in de bochten is feilloos.

Het comfort? Dat lijdt onder de combinatie van een sportieve ophanging en grote 19-duimsvelgen: de demping is stug, en bij lage snelheden geeft de X2 elke put en rimpel van het Belgische wegdek door. Wie het liever comfortabel dan sportief heeft, laat de M Sport-versies wellicht beter links liggen of kiest beter voor een kleinere velggrootte. Dat hopen we binnenkort te verifiëren wanneer we X2 20i in basisuitvoering aan de tand voelen.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat je dus kunt kiezen uit drie uitvoeringen: de standaarduitvoering en de sportievere M Sport- en M Sport X-uitvoeringen. Die laatste krijgen standaard de lagere M Sport-ophanging, gebruiken onder meer alcantara in het interieur, en kiezen allebei voor contrastkleuren op het koetswerk om de grote koetswerkpanelen beter te maskeren.

Ten slotte is het handig om weten dat deze X2 op vlak van connectiviteit en rijhulp een moderne BMW is: het aanbod is bijzonder uitgebreid, met head-updisplay, rijstrook- en fileassistentie en verkeersbordherkenning, en zaken als een wifi-hotspot, Apple CarPlay en heel wat apps voor het infotainmentsysteem.

Hoeveel kost hij?

De BMW X2 begint in benzineversie vanaf € 32.100 (sDrive 18i). Het dieselaanbod begint vanaf € 34.650 (sDrive 18d). “Onze” xDrive 20d kost je minstens € 41.800. Voor de M Sport- en M Sport X-versies betaal je nog eens € 6.510 extra. Ter vergelijking: de X1 begint vanaf € 30.600 (sDrive 18i), een X1 xDrive 20d kost € 40.300. De meerprijs van de X2 is dus zo’n € 1.500.

BMW geeft ten slotte een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km voor de xDrive 20d. Wij klokten af op een dikke twee liter meer: 6,8 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 121 g/km.

Besluit?

De X2 doet een frisse adem waaien door het BMW-gamma: zijn design is naar Beierse normen verrassend anders, zijn rijgedrag naar SUV-normen sportief. Een “echte” SUV is de X2 dan weer niet: daarvoor is zijn rijpositie te laag en zijn ophanging te stug. Wie een klassieke BMW-SUV wil, houdt het daarom misschien beter op de ruimere en comfortabelere X1. Wie eens iets anders wil, vindt zijn gading ongetwijfeld bij deze X2. In elk geval lijkt zijn succes verzekerd.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km