Testen

Getest: Honda Civic i-DTEC, tijd voor een diesel

Honda zit intussen al aan de tiende generatie van de Civic. Het nieuwe model deed het tot nu toe met nieuwe turbobenzines. Maar een jaar na zijn lancering is de Civic er nu ook met een nieuwe 1.6 diesel van 120 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 maart 2018
  • HONDA
  • 543 weergaven
4,0
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bescheiden verbruik
  • Dynamisch rijgedrag
  • Functioneel en ruim
  • Geen AdBlue
  • Geslaagde dieselmotor
  • Afwerkingsdetails
  • Diesel alleen met 120 pk
  • Looks
  • Verouderd infotainment

Het lijkt wel een trend bij Japanse constructeurs, maar toch geeft Honda niet toe. Toyota kondigde bijvoorbeeld wel aan om geen dieselmotoren meer aan te bieden in zijn personenwagens. Honda leverde dan weer een inspanning om een nieuwe 1.6 viercilinder diesel van 120 pk te produceren. Die moet het motoraanbod van zijn Civic uitbreiden en postvatten naast de 1.0 en 1.5 turbobenzine.

Echt nieuw?

Op papier zou je denken dat Honda gewoon de 1.6 met hetzelfde vermogen van de vorige Civic hergebruikt. Maar niets is minder waar: Dieselgate en de gevolgen ervan hebben in de tussentijd geleid tot veel striktere emissienormen en een nieuwe homologatieprocedure, WLTP, die anders in elkaar zit dan de vorige NEDC-procedure. Honda heeft zijn 1.6 i-DTEC dus grondig gewijzigd.

Lagere uitstoot

Dat werk loont, want dankzij heel wat technische aanpassingen (zuigers, turbo, verwerking van uitlaatgassen enzovoort) slaagt de nieuwe 1.6 diesel erin om een lagere CO2-uitstoot op te tekenen (93 g/km, zelfs 91 g/km als vierdeurs) dan zijn voorganger. Ondanks een strengere homologatieprocedure.

Geen AdBlue

Opvallend is de afwezigheid van AdBlue bij de verwerking van de uitlaatgassen. Je moet dus niet op regelmatige basis met het op ureum gebaseerde goedje aan de slag om de schadelijke stikstofoxiden onschadelijk te maken, zoals je met de meeste “propere” diesels van de concurrenten wel moet doen. Honda gebruikt dus een systeem zonder additieven.

Stilte, we draaien!

Nog een kwaliteit van de motor die de eerste kilometers meteen opvalt: de uitstekende geluiddemping en de afwezigheid van trillingen. Daar slagen sommige Europese merken, onder meer met een “premium”-label, niet altijd in met hun zelfontbranders. Nog meer goed nieuws: het reële verbruik ligt relatief laag. We noteerden bij onze eerste test een gemiddeld verbruik van ongeveer 5 l/100 km.

Beperkt aanbod

Honda zegt de dieselmarkt weliswaar nog geen vaarwel, maar het Japanse aanbod is nu ook niet bijzonder uitgebreid. Deze variant met 120 pk is de enige optie. Hoewel de Civic het duidelijk aankan, komt er geen krachtigere versie onder de kap. Met “amper” 120 pk en 300 Nm zijn de prestaties zonder meer eerlijk: 0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Honda wil binnenkort voor € 2.100 extra een negentrapsautomaat aanbieden in plaats van de manuele zesversnellingsbak.

Lang

De veelzijdige en zuinige motor past perfect bij de nieuwe afmetingen van de Civic. De tiende generatie heeft de vorm van een bijna 4,50 meter lange berline. Dat is maar liefst 13 centimeter langer dan zijn voorganger. Praktisch levert dat een ruim interieur en een gigantische koffer op: 414 liter als vijfdeurs, 519 liter als vierdeurs. De klassieke versie heeft wel een minder praktische instap dan de vijfdeurs.

Rijplezier

Het nieuwe platform met lager zwaartepunt en verbeterde contactpunten met de weg maakt van de laatste generatie Civic een referentie op vlak van dynamisch rijplezier. Dat voel je ook in de bedieningsorganen, zoals de perfect afgewogen versnellingspook. Nog in het interieur is het infotainmentsysteem dan weer wat verouderd vergeleken met dat van de referenties in het genre. Maar de verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting van deze Honda is interessant: de 1.6 i-DTEC begint vanaf € 22.890 met een volledige standaarduitrusting. Dat maakt van deze Civic opeens een interessante outsider voor de klassieke namen.

Verdict

Je moet voor zijn aparte design te vinden zijn. Maar stoort je dat niet, dan vind je in de tiende generatie van de Honda Civic heel wat troeven. Die had hij al met zijn nieuwe turbobenzinemotoren, maar hij voegt er met een zuinige en discrete dieselmotor ook nog een kilometervreterargument aan toe.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Ben je op zoek naar een betaalbare klassieker waarin je je hele familie kan meenemen, die betaalbaar is en vooral ook bijzonder betrouwbaar? Zoek niet langer, die is de auto voor jou: de Mercedes 180 “Ponton”!

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Het is officieel: één van de meest langverwachte SUV’s wordt binnenkort eindelijk onthuld! Afspraak op 8 februari om de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage te ontdekken!

“Verlichte” verjongingskuur voor de BMW 8 Reeks!

“Verlichte” verjongingskuur voor de BMW 8 Reeks!

Hoewel de afmetingen van de grille niet veranderen, wordt die wel standaard lichtgevend met deze facelift. De technologieën aan boord krijgen eveneens een update, net als enkele esthetische details.

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dat is toch wat de juryleden van het “Festival Automobile International” vinden. Heel wat andere prijzen, waaronder de mooiste concept car en de mooiste hypercar, werden ook uitgereikt tijdens deze editie 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Het is waarschijnlijk één van de meest mythische films van de jaren ‘80. En ook de auto is een echte ster. Cinefielen hebben het al begrepen: het gaat hier om de Buick Roadmaster Cabrio uit 1949 die te zien was in de film Rain Man. Een auto die vandaag nog altijd eigendom is van Dustin Hoffman!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Hoe het met Michael Schumacher zelf zit, is niet helemaal duidelijk. Maar fans heeft hij in elk geval nog genoeg, en die krijgen nu de kans om één van de auto’s te kopen waar Schumi mee reed.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Automaat

€ 26.900
2022
999 km