Testen

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

In het D-segment is de Hyundai i40 altijd al een interessante outsider geweest. Maar dat segment van de grote berlines en breaks staat stevig onder druk. Een facelift en een nieuwe dieselmotor moeten deze i40 toch een nieuwe houdbaarheidsdatum geven.

  • Bervoets Wim
  • 31 januari 2019
  • Hyundai
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Praktische koffer
  • Ruim interieur
  • Volledige standaarduitrusting
  • Afstandelijk rijgedrag
  • Begint zijn leeftijd te tonen
  • Prijs loopt op

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Dat het D-segment door woelige wateren vaart, vertelde Peugeot ons ook onlangs. Zij vervingen daarom hun klassieke 508 door een vierdeurscoupé en een gestroomlijnde break. Zitten in hetzelfde hoekje waar de klappen vallen: de Ford Mondeo, Opel Insignia en… deze Hyundai i40.

Een opvolger in de traditionele zin van het woord zit er bij de Koreanen niet meteen aan te komen. Wel geeft Hyundai zijn i40 een tweede facelift, waardoor deze grote Koreaan nog even in dienst blijft na zijn debuut in 2011. Zijn wereldpremière beleefde deze gefacelifte Hyundai trouwens op het afgelopen Autosalon.

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Waaruit bestaat de facelift?

De designafdeling heeft de i40 het radiatorrooster meegegeven dat de rest van het Hyundai-gamma siert. Dat heet ‘cascading grille’ in het Koreaanse vakjargon. Er zijn ook nieuwe 18-duimsvelgen, die het aanbod van 16- en 17-duimers komen versterken.

Verder blijft deze i40, vooral als breakversie Wagon, een uit de kluiten gewassen auto van 4,78 meter. Dat heeft natuurlijk zijn effect op het interieur, waar de plaatsen vooraan en achteraan ruim bemeten zijn. Ook de kofferruimte is met 553 liter (1.719 liter met de achterbank neer) van een behoorlijk volume én bovendien praktisch opgevat: de i40 Wagon moet eigenlijk alleen voorrang verlenen aan de echt grote kleppers als de Volkswagen Passat Variant en Skoda Superb Combi.

Een debuut dat al bijna acht jaar achter ons ligt heeft al wel zijn sporen nagelaten op het interieur van de i40: het ontwerp en de ergonomie geven duidelijk weg dat de Koreanen sinds 2011 op dat vlak heel wat progressie hebben geboekt.

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum
Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Wat is die nieuwe dieselmotor precies?

De 1.6 CRDi vervangt de oudere 1.7 CRDi, en kwam er vooral onder druk van de nieuwe Euro 6d-TEMP-normen. Hij is er in twee vermogensversies: een van 115 pk en 280 Nm, in combinatie met een manuele zesversnellingsbak, en een van 136 pk en 320 Nm. Die doet een beroep op een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Wat geeft dat op de weg?

Wij reden onze testrit met de 136 pk-versie. Die accelereert met zijn 7DCT-versnellingsbak naar 100 km/u in 11,7 seconden en gaat door tot een topsnelheid van 194 km/u. Geen echte sprinter, maar de combinatie dieselmotor-versnellingsbak past gegoten bij een wat meer ontspannen rijstijl. Dan kan de i40 Wagon vlot mee met het verkeer. De zelfontbrander is bovendien ook oordeelkundig gedempt.

Qua rijgedrag houdt de Hyundai ook vooral van een ontspannen rijstijl. De ophanging en demping doen hun werk zoals het hoort, maar dynamisch houdt hij het eerder bescheiden. De bedieningsorganen voelen daarvoor ook te afstandelijk aan, iets wat Hyundai in recentere modellen wel wist te verbeteren.

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Kregen rijhulp en connectiviteit ook een update?

De rijhulp kreeg inderdaad een bescheiden update: voortaan heeft de Hyundai i40 er een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp bij. Verder houdt de Koreaan het standaard bij de items die tegenwoordig in dit segment tot de basics behoren: een cruise control met snelheidsbegrenzer, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. In de duurste uitvoering behoort ook rijstrookhulp tot de standaarduitrusting. Qua connectiviteit houdt de Hyundai i40 alles bij het oude, maar met standaard navigatie en Bluetooth is het meest essentiële wel standaard.

Hoeveel kost deze gefacelifte Hyundai i40?

De Hyundai i40 Sedan heeft een basisprijs van € 27.599, maar die is alleen voor de atmosferische 1.6 GDi-benzinemotor van 135 pk. De i40 Wagon kost met diezelfde motor € 28.699. De nieuwe dieselmotor is in de basisuitvoering ‘Feel’ alleen te krijgen in de Wagon, en kost dan € 30.449. Wil je de 136 pk-versie van de zelfontbrander, dan betaal je € 37.949 voor de Sedan en € 39.049 voor de Wagon.

De standaarduitrusting is wel al bijzonder compleet, met onder meer navigatie, achteruitrijcamera, elektrische chauffeurszetel, automatische airco met twee zones. De duurste uitvoering, ‘Shine’, doet daar nog lederen zetels, zetelverwarming en -koeling, stuurverwarming en een elektrische kofferklep bovenop. De meeste van die opties verpakt Hyundai ook in een Comfort Pack voor de ‘Feel’-uitvoering (€ 1.900).

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Besluit?

De Hyundai i40 Wagon is een aangename, ruime en praktische gezinsbreak, die met de nieuwe dieselmotor nog eens soepel en comfortabel kilometers maalt. De facelift moet hem nog wat extra speeltijd geven in de herfstdagen van zijn carrière, maar kan desondanks de grijze haren niet helemaal verbergen.

Getest: Hyundai i40 Wagon 1.6 CRDi 136, nieuwe houdbaarheidsdatum

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km