Lexus
De combinatie van het premium universum van Lexus met elektrische mobiliteit heeft een SUV opgeleverd die autorijden tot een zeldzaam zenmoment verheft. Een verslag van een week ontspannen rijden in de Lexus RZ 450e.
De Mercedes A-Klasse heeft zich als nieuwkomer goed geïntegreerd op onze markt. Sportieve kroon op het werk wordt de Mercedes-AMG A 45, maar daarop is het nog even wachten. Is deze Mercedes-AMG A 35 in afwachting daarvan meer dan een braaf zoethoudertje?
Bij Mercedes-AMG stonden ze ongetwijfeld zelf te kijken van het succes van de vorige A 45. De rabiate hot hatch met stevig opgevoerde turbomotor en desgewenst opvallend spoilergeweld scoorde vooral goed bij jongere klanten dan dat ze bij Mercedes gewoon zijn. Dat die klanten vooral ook uit het Midden-Oosten en China komen, hielp de jongens uit Affalterbach bij hun businesscase voor deze A 35.
Jawel, die volgt later, en zal nog een stuk krachtiger zijn. Beschouw deze A 35 dus als een AMG-variant voor klanten die hun soep niet zo heet willen als de A 45 ze opdient. Net als Mercedes-AMG met de 43-variant een minder hardcore alternatief heeft voor zijn C 63 bijvoorbeeld. Bij de concurrenten net hetzelfde overigens: de Audi S3 is de minder radicale variant van de RS 3, de BMW M 240i de gederadicaliseerde broer van de M2.
Geen handgemaakt product uit Affalterbach dit keer, met handtekening van de man die het blok in elkaar heeft geschroefd. De Mercedes-AMG A 35 kiest de viercilinder uit de A 250 als basis. De turbobenzine werd wel stevig onder handen genomen: een aangepaste turbo, variabele kleptiming en verminderde wrijving en gewijzigde software zorgen voor 306 pk bij 5.800 tpm en 400 Nm bij 3.000 tpm. Goed voor een sprint naar 100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Jazeker, als je kiest voor het aerodynamicapakket en een opvallende koetswerkkleur. Maar hou je het discreter, dan is het moeilijk om het onderscheid te maken met een gewone A-Klasse met AMG-pakket. Het specifieke AMG-radiatorrooster is dan nog de grootste weggever, net als de diffusor met dubbele uitlaat achteraan.
Binnenin krijg je het digitale dashboard van de A-Klasse, inclusief MBUX-systeem, optioneel aangevuld met een sportstuur met draaiknoppen voor rijprogramma’s en versnellingsbak (Porsche past een gelijkaardig principe toe) en uitstekend zittende AMG-sportzetels. De draaiknoppen op het stuur vragen wat gewenning en maken de hoeveelheid knopjes er niet minder op, maar het straalt wel wat uit. Bovendien is de afwerkingskwaliteit van het hele interieur op niveau.
Heel wat: de ophanging werd specifiek voor deze A 35 ontworpen en heeft dus nog maar weinig gemeen met de gewone A-Klasse. De structuur van het chassis werd verstevigd voor meer stijfheid, de assen werden eveneens steviger en lichter, de ophanging lager en stijver (met optioneel adaptieve dempers) en de ingenieurs monteerden grotere remmen. De 4Matic-vierwielaandrijving is standaard, geeft de voorkeur aan de voorwielen maar kan tot 50 procent van de kracht naar de achterwielen sturen.
Snel en duivels efficiënt. De A 35 schiet met zijn Race Start-lanceercontrole kwiek uit de startblokken en gaat er dan in een rotvaart vandoor. Het insturen verloopt zonder veel gevoel, maar wel precies en scherp, en opschakelen doet de AMG Speedshift DCT 7G (een hele mondvol voor een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten) bliksemsnel en zonder aarzelen. De bak komt trouwens ook uit de gewone A-Klasse, maar werd in Affalterbach wel volledig onder handen genomen.
Jammer genoeg houdt de A 35 zich strikt aan zijn lijn. Hij is moeilijk van de wijs te brengen en is niet te verleiden tot wat meer speelsheid. Ook de vermogensafgifte blijft lineair en wat afstandelijk: hier had wat meer karakter wel gemogen. De Duitsers hebben dat er geprobeerd in te programmeren met de sportuitlaat, maar die houdt het aan de buitenkant bij wat plofjes. De geluidsbeleving komt vooral door de speakers.
Dat maakt er in de meest ontspannen rijprogramma’s (er zijn er vijf in totaal, van ‘Slippery’ over ‘Comfort’ tot ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Invididual’) een dagelijks perfect bruikbare auto van. De soundtrack doet het een decibel minder, het stuur ligt wat lichter in de hand en de versnellingsbak schakelt zachter. Wel merk je de stuggere ophanging iets te hard op slechter wegdek. Even nadenken wanneer je twijfelt om de optionele grotere 19-duimsvelgen te nemen.
Dat deze Mercedes-AMG A 35 tegelijk een A-Klasse is zoals de andere. Je krijgt dus ook hier de virtuele assistent met spraakbesturing (“Hey Mercedes”) in het MBUX-systeem (er is ook een optioneel circuitpakket voor het MBUX dat gegevens over je auto en rondetijden bijhoudt), en je kunt dezelfde comfortfuncties en rijhulp aanstippen als in de gewone A-Klasse.
Mercedes geeft hem een prijskaartje mee van € 51.909. Daarmee zit de A 35 iets boven de prijs van de Audi S3 (€ 46.150), maar op het niveau van de BMW M 240i (€ 51.950). Beide concurrenten zijn wel al enkele jaren langer op de markt dan deze A-Klasse, die profiteert van recentere technologie.
Laat zijn opvallende koetswerkkleur je niet van de wijs brengen: de Mercedes-AMG A 35 is braver dan hij eruitziet. Hij overbrugt de kloof tussen de A 250 en de aankomende A 45, maar mist de sprankel en het karakter om er een rabiate hot hatch van te maken. De rest heeft hij wel goed voor elkaar: hij is snel en efficiënt. Bijzonder snel en efficiënt zelfs.
De combinatie van het premium universum van Lexus met elektrische mobiliteit heeft een SUV opgeleverd die autorijden tot een zeldzaam zenmoment verheft. Een verslag van een week ontspannen rijden in de Lexus RZ 450e.
Met de Tipo keert Fiat terug naar zijn roots: een simpele, praktische en (relatief) betaalbare auto, met een snufje Italiaanse stijl.
Wacht, is deze Alpina B3 niet gewoon een licht aangepaste BMW 3 Reeks? Lees verder om erachter te komen...
De gezins-SUV van Citroën gaat nog een stapje verder in zijn elektrificatie met de lancering van een mild hybride variant op 48 V, maar ook met een nieuwe instap-plug-inhybride. Laten we zien wat het geeft.