Testen

wachten wordt beloond

Honda had wat tijd nodig voor een fiscaal aanvaardbare dieselmotor. Maar het wachten wordt beloond met een gloednieuwe 1.6 dieselmotor precies op maat om de concurrentie aan te gaan met de Europeanen en Zuid-Koreanen. Kan de bekende motorenbouwer zijn reputatie waar maken?

  • Piette François
  • 18 juli 2013
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Aparte stijl
  • Hoog comfortniveau
  • Leuk weggedrag
  • Soepele motor
  • Stille en verfijnde motor
  • Verbruik en co2-uitstoot
  • Te hoog geplaatste bestuurderszetels (voor grote bestuurders)
  • Uitrustingspolitiek
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem
  • Zichtbaarheid achteraan

Uitstekende maar te grote 2.2

Honda heeft een lange traditie als motorenbouwer. Het eerste uitstapje van de Japanners bij de diesels was meteen geslaagd: de 2.2 i-DTEC is een toonbeeld van raffinement, zachtheid en finesse. Maar voor de Europese markt is een cilinderinhoud van 2,2 liter zeker te groot. Vandaar de reden voor deze kleine 1.6 i-DTEC, speciaal voor ons ontworpen.

De theorie

Op papier belooft deze motor een vermogen van 120 pk en een koppel van 300 Nm vanaf 2.000 tr/min. Bovengemiddeld sterk dus, en een garantie voor een topsnelheid van 207 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden. Het verbruik verbaast nog meer, met een gemiddelde van 3,6 l/100 km of een CO2-uitstoot van 94 g/km.

Nog altijd verrassend

In de meute van compacte berlines onderscheidt de Civic zich met zijn originele en toch wel baanbrekende stijl. Met zijn gespierde lijnen, scherpe randen en achterruit uit twee stukken doet hij het graag anders. Des te beter, want het geeft hem een esthetische persoonlijkheid. De originele stijl vraagt wel enkele toegevingen, zoals een niet zo evidente toegang en vooral een hinderlijk en onderbroken zicht achteruit.       

Gedateerd multimediasysteem

Honda trekt in het interieur duidelijk de kaart van de flamboyantie met een toerenteller recht in het zicht van de bestuurder en daaronder een numerieke snelheidsmeter. De boordcomputer wordt bediend via het stuur en dat is nodeloos ingewikkeld. Nog erger is dat het multimediasysteem uit een ander tijdperk stamt. Het ontwerp is verouderd, de mogelijkheden zijn beperkt en de ergonomie is onmogelijk te begrijpen.

Futuristische sfeer, maar …

Aangezien conformisme niet in het woordenboek van Honda staat, kreeg de Civic een origineel interieur met correcte ruimte, futuristische (tellers) of gedateerde (bedieningsknoppen en multimediasysteem) sfeer en een te hoog ingeplante zetel voor grote bestuurders. Die staat nooit laag genoeg, waardoor grote jongens wel heel dicht tegen het plafond komen.

Motor maakt alles goed

Zodra de motor ontwaakt, lijkt alles perfect. De motor is bijzonder beschaafd: je hoort hem nauwelijks stationair draaien  en je voelt het standaard start-stopsysteem nauwelijks. De perfect afgestelde bediening is gemakkelijk. De versnellingsbak is echt meesterlijk, met een kleine pook die perfect in de hand valt en korte, precieze schakelwegen.

Zeer geslaagd

Over de motor is iedereen het roerend eens. Terwijl je bij de concurrentie enkele trillingen voelt of gegrom hoort, werkt de Honda-motor in totale stilte en duwt hij in alle finesse. Hij is beschikbaar vanaf de laagste toeren, klimt als een turbine in de toeren en duwt onophoudelijk. Het koppel laat ook toe om de nochtans uitstekende versnellingsbak te vergeten. Samen met Mazda (waarvan de recente diesels ook uitblinken) deelt Honda een tik uit aan de concurrentie.

Goed onderstel en comfort 

Een nauwkeurige stuurbekrachtiging, een gezond en gemakkelijk onderstel, een goede filtering: de Civic spaart de rug en neemt bochten op doeltreffende wijze. Dit is een machine die je echt in handen hebt dankzij de goede feedback van de bediening. Kortom, hij biedt volop rijplezier.

Vreemde uitrustingspolitiek

Op het programma staan vier uitrustingsniveaus (S, Comfort, Sport en Lifestyle) met prijzen tussen 20.490 euro en 26.750 euro. Personalisatie is bijna niet mogelijk: Honda biedt alleen metaalkleur en eventueel navigatie. De garantie is drie jaar of 100.000 km geldig. Qua betrouwbaarheid staan de Honda’s erom bekend dat ze onverwoestbaar zijn.

Het verbruik was de grote verrassing bij deze test, met een gemiddelde dat rond 4,8 l/100 km draait. Je kunt nog gemakkelijk beter doen, vooral met de Eco-knop.

Conclusie

Terwijl de concurrentie bezig is met snufjes zoals multimediasystemen die parkeerplaatsen vinden op Jupiter, concentreert de Civic zich op de essentie met een buitengewone motor. De nieuwe 1.6 i-DTEC treedt in de voetsporen van zijn grote broer, de 2.2: een pareltje qua werkingscomfort. Een auto voor wie rijden verkiest boven de afleiding van hightechuitrusting.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Honda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km